Skip to main content

آئلیار عزیز با تشکر از اینکه

آئلیار عزیز با تشکر از اینکه
Anonymous

آئلیار عزیز با تشکر از اینکه این لینک های خوب را در باره رسول زاده گذاشتید تا بتوانیم با افکار وی بیشتر آشنا شویم. بدون مطالعه در باره ادوار مختلف زندگی سیاسی وی، اظهار نظر قطعی در باره  او ناممکن است.
در تحلیل و معرفی شخصیت های تاریخی، مهم است که نه فقط مرحله ای از زندگی و عقاید آنها، بلکه تفکر نهایی و عمومی آنها یکجا بررسی شود. مثلا زنده یاد دکتر تقی ارانی در سن ۲۰ یا

۲۲سالگی در برلین مقاله ای در مدح پان ایرانیزم نوشته بود که بعدها کاملا از آن فاصله گرفت.  ولی آنتی مارکسیستهای ما هنوز هم از آن بعنوان یک سند در راسیست بودن وی استفاده میکنند۰

.در باره روابط  رسول زاده با آلمان هیتلری، باید متذکر شد که رسول زاده بخاطر  علائق شخصی و سیاسی نبود که به آلمان مهاجرت کرد، بلکه به این دلیل بود که برادران "ناصالح" تورک" ، وی را از تورکیه اخراج کرده بودند.و طبیعیست که نه به ایران میتوانست برود و نه در  کشورهای متفق شوروی در دوران جنگ جهانی دوم، (انگستان و آمریکا... ) میتوانست اقامت گزیند. نزدیکی رسول زاده با آلمان هیتلری،  مانند رابطه گاندی با هیتلر بود که،  بخاطر دشمن مشترک (انگلستان) ایجاد شده بود. انتظار  اینکه رسول زاده در طی اقامتش میبایست از آلمان هیتلری انتقاد میکرد، غیر واقع‌بینانه است و  انتقاد بجایی نیست. چرا که امکان چنین چیزی در حد صفر بود و چنین انتقادی به منزله خودکشی محسوب می شد.  ولی مخالفین رسول زاده اگر سند و مدرکی دال بر حمایت و یا جانبداری وی از  نظام  و ایدئولوژی  نازیستی و فاشیستی باشد، لطفا  ارائه دهند.

اتهام ماکیاولیستی به رسول زاده هم کاملا بی اساس و نادرست است. ماکیاولیست، یعنی کسی که برای رسیدن به قدرت ویا حفظ آن، دست به هر جنایتی بزند و با هر جنایتکاری همکاری کند.  رسول زاده ولی، در جهت خلاف این قدم برداشت. یعنی اگر نیت او رسیدن به قدرت سیاسی می بود، او میتوانست با تمکین به پان ایرانیست های حاکم ایران، همانند دیگر آذربایجانی‌ها به بالاترین پست ها و مقام ها برسد. و یا کافی بود حاضر به همکاری با استالین بشود (حتی پس از شکست حکومت ملی ) تا به یکی از شخصیت های اصلی شوروی تبدیل شود. حقیقت این است که رسول زاده به همه اینها پشت پا زد و آوارگی در کشورهای مختلف را به پست و مقام های درجه یک ترجیح داد.

۲۸ ماه مه امسال،(هفته آینده ) ۹۹مین سالگرد تاسیس جمهوری دموکراتیک آذربایجان است.
 اولین جمهوری سکولار و دموکراتیک در تاریخ ملل مسلمان، که به همت رسول زاده و یارانش تاسیس شد و تا به امروز توانسته است حیات ملی و سیاسی -فرهنگی آذربایجان را در دهه های طوفانی قرن بیستم تاکنون زنده بدارد.
من پیشاپیش عید ملی آذربایجان را به همه آذربایجانی‌های دنیا وهمه آذربایجان دوستان جهان تبریک می گویم.