Skip to main content

جناب دکتر دوشوکی، شما فردی

جناب دکتر دوشوکی، شما فردی
ناصر کرمی

جناب دکتر دوشوکی، شما فردی خردگرا و کنجکاومطابق با اصول بر بستر واقعیـّت استدلال تقریر و تحریر میکیند. به همین مناسب با وجود امکان نوشتارهای شما را میخوانم، اجازه دهید با این برداشت، چند نکته را در مورد این نوشتار شما بدون رودربایستی بیان بدارم.
درک و برداشت شما از اپوزیسیون اشتباه میباشد، وقتی سنگ زیربنای دیواری کج گذاشته شود، تا ثریا کج خواهد رفت.
1- اپوزیسیون در صورتی معنی دارد که سیستم سیاسی بر اساس پلورالیسم حزبی و جهان بینی های گوناگون شکل گرفته باشد، که سیستم نظام جمهوری اسلامی تک حزبی و فرد محوری و دیکتاتوری مطلق دینی قرون وسطایی است.

2- اپوزیسیون به آن گروهی از نمایندگان پارلمان یک کشور میگویند که بطور دمکراتیک از سوی انتخاب کنندکان در جوی کاملأ آزاد و دمکراتیک انتخاب شده باشند، و در پارلمان برای مدّت چهار سال و یا بیشترحضور دارند ولی در حاکمیت و در کابینهء حکومت وقت نیستند، و در جایگاه اپوزیسیون در پارلمان اهداف خود را دنبال میکنند و عملکرد حکومت و سایر ارگانهای مؤثر در سیاست گذاری و اقتصادی را پیوسته کنترل و یا بلوکه میکنند، که در نظام جمهوری اسلامی و در پارلمان آن اپوزیسیونی وجود ندارد.
3- در یک ساختار سیاسی دمکراتیک اپوزیسیون در سه عرصه و میدان فعال است: یکم در پارلمان حضور دارد ولی در حکومت حضور ندارد و نقش و مسئولیّت اپوزیسیون (حکومت در سایه)را بر عهده دارد، دوّم - اپوزیسیون در پارلمان حضور دارد و در ساختار حکومت مشارکت دارد تا بخشی و حداقلی از اهداف و برنامه های خود را عملی سازد / سوّم – اپوزیسیون خواسته و یا ناخواسته در پارلمان حضور ندارد و یا اپوزیسیون خارج از ساختار حکومت و دولت میباشد، و اساس سیستم و حکومت را زیر سئوال میبرد و هدف آن فقط برکناری سیستم و حکومت وقت است و خود را برای جایگزینی آن آماده میکند .
4- آن آنجا که نظام جمهوری اسلامی طبق تئوری های دمکراسی و حقوق بشری اپوزیسیون در ون ساختاری ندارد، پس فرد و یا حزب و سازمانی که خود را اپوزیسیون مینامند بناچار اپوزیسیون خارج از ساختار حکومت وقت است و چاره ای جز هدف برکناری حکومت وقت را ندارد.
5- با توجه به مطالب در بالا مذکور، کسانیکه خود را اپوزیسیون مینامند خود را مسخره کرده اند، و میکنند مگر اینکه خود عضوی از دستگاه حکومت و حقوق بگیر آن باشند.
6- اپوزیسیون واقعی نظام جمهوری اسلامی مطابق با متون و واژنامه های سیاسی همان اپوزیسیونی هست که در گذشته و امروز تمامی انتخابات در نظام جمهوری اسلامی را تحریم و باکوت کرده اند و میکنند.
7- اپوزیسیونی که دیروز و امروز در انتخابات نظام جمهوری اسلامی شرکت کرده و میکنند، همان اپوزیسیون توده ای و اکثریتی دیروز و امروز است که در سالهای وحشتناک 60 در جبههء متحد و هم دوش با نظام جمهوری اسلامی ولایت فقیه، کمر همت به کشتار و نابودی اپوزیسیون واقعی این نظام جمهوری اسلامی بستند. که مرتب این عمل جنایتکارانهء خود را به انواع و اشکال مختلف تکرار میکنند.
8- اپوزیسیون واقعی نظام جمهوری اسلامی، همین طبقهء تحریم کنندکان انتخابات میباشند که خوشبختانه 16 میلیون ایرانی با آنها همسو هستند و در انتخابات شرکت نکردند. که عنوان مقالهء شما در رابطه با این گروه از اپوزیسیون کاملا اشتباه میباشد.
9- در قدم اوّل شما باید اوّل خودتان و سایر پیشتازان و پیشوایان گروههای قومی را سرزنش کنید که نتوانسته اید اقوام را که در حرف از این نظام ناراضی هستند را قانع کنید که در انتخابات شرکت نکنند، ا
10 - شتباه بزرگ دیگر شما این است که قوم تُرک آذری را در کنار اقوامی میگذارید که در ساختار سیاسی و اقتصادی کشور سهمی ندارند و شریک نیستند، در صورتکیه ایدئولوژی و ساختار دینی و ولایت فقیهی نظام جمهوری اسلامی همان ساختار صفوی، قاجاری،خلیفه گری، و سلطانی است که استخوان بندی این نظام هم تُرک تباران درون مرزی و برونمرزی است. شما جرآت داشته باشید و از روی ترس بر واقعیّت ها چشم نپوشید.