Skip to main content

Anonymous عزیز، نوشته اید

Anonymous عزیز، نوشته اید
آ. ائلیار

Anonymous عزیز، نوشته اید
"در جنبش ملی، دموکراتیک و آزادیخواهانه ملت آذربایجان جریانی بنام پان ترکیزم یعنی اتحاد تمامی خلقها و کشورهای ترک زبان زیر پرچم واحد ، کشور واحد، زبان واحد و دین( اسلام) واحد وجود ندارد »

-بله رسماً وجود ندارد. سخن شما از این زاویه درست است. اما عملا ما « « ناسیونالیسم موجود، ترکیسم و شاخه های آن » را داریم.
بارها نوشته ام ما در آذربایجان رسماً حزب پان ترکیست نداریم.
بر این اساس تشکلی رسما خود را پان ترکیست نمیداند و از « ایده های کلاسیک رسما دفاع نمیکند».

اما گفتیم « ناسیونالیسم موجود، ترکیسم و شاخه های آن است» وهر فرد و گروه ناسیونالیست به شکلی غلیظ یا رقیق از این ایده لوژی پیروی میکند با برداشتهای خود. که کم و بیش در چهار چوبه ی ترکیسم قرار میگیرد. گیرم با برداشتهای رقیق شده و غیر واضح.

«همکاری کشورهای ترکی زبان»
این همکاری میتواند « معنی و ماهیت پانترکیستی » داشته باشد طبق تئوری « عمق استراتژیک داود اوغلو» ، نئو عثمانیزم.
از طرف دیگر میتواند « روابط دوستانه و مستقل و همزیستی بشری» با استاندارد های جهانی باشد. بستگی به نیرویی دارد که
سیاست را پیش میبرد..سیاست شعار « تبریز باکی آنکارا» عملا شعاری پان ترکیستی ست. اما بخاطر ناروشنی کسانی این جنبه را در سخن انکار میکنند. همانطور که معنی نشان علامت بوزقورت را نفی میکنند. یا معنی « ترکیه پرستی» را انکار میکنند.ووو.

« حرکت تئوریک پان ترکیسم غیر مستقیم است و در شکل ترکیسم -ترکچولوق- تبلیغ میشود. با سخنان ناروشن و چند پهلو. فاقد جرئت « علنیت اصول تئوریک» است. چون تئوریسین ندارد. نه بوزقورتیسم و نه ترکچولوق و نه آذربایجانیسم و غیره را با مسئولیت تئوریک قبول میکند.
چون بر « ایده لوژی عوامیسم»تکیه دارد.
---
عدم حزب رسمی و عدم دفاع رسمی از ایده های کلاسیک ترکیسم یا پان ترکیسم، دلیل بر این نیست که ناسیونالیسم موجود ، در کل ترکیسم و شاخه های آن است. تبلیغ عوامانه ی ترکچولوق انجام همین کار است.
ترکیستهای ما لازم است « اصول نئو ترکیسم» خود را تدوین کنند تا ببینیم چه میگویند و چه مایه ی تئوریک ارائه میدهند.
اما جرئت تئوریک این کار را ندارند. تنها به چند نفر در ترکیه و جمهوری آذربایجان تکیه میکنند و هنگامیکه مورد نقد قرار میگیرند دیدگاه « خود را نئو» مینامند .
ترکچولوق -ایده لوژی ترکیسم- روی کلمه ی ایده لوژی تکیه میکنم- باواژه ی ترک اشتباه نشود- در جامعه ما فاقد زمینه و ریشه و تئوریسین است. از این رو در سطح عوام گرایی قرار دارد و جو گیر شدگان پس از مدتی این حرکات را ترک میکنند. این یکی از علل مهم ریزش طرفداران ترکچولوق-تئوری عوام گرایانه- است.

نظرات کلاسیک ترکیسم و نظرات رایج در نوشته های برخی قلمزنان مان نقد و بررسی شده و کسی که خواهان پژوهش و تفکر است میتواند خود راه را تحقیق کند.
---
پیامی که میتوانم مطرح کنم « تحقیق و پژوهش » است. هیچ چیز را بدون تحقیق کافی نباید پذیرفت.
نگذارید جو گیرتان کنند. «کلمات پاکتی» تحویلتان دهند. که ندانید منظور دقیقشان چیست.
سخنان سیاسی لازم است تا ممکنه، چون فیریک و ریاضی، « دقیق و رسا» باشند تا خواننده بداند « منظور و ایده» چه معنی دارد.
تا در رد و قبول و تحقیق، حق دیگری با مبهم گویی نقض نشود. و بر عوام گرایی و عوام پروری میدان باز نگردد.