Skip to main content

آقای ایضا ی عزیز ' نخست این

آقای ایضا ی عزیز ' نخست این
Anonymous

آقای ایضا ی عزیز ' نخست این را بگویم که، عنوان مقدس آمیز "پیامبری" را نه من و نه تورکیستها و اسلامیستها، بلکه از طرف سید حسن تقی‌زاده ' که یکی از بنیانگزاران پان ایرانیزم فارس محور می باشد، به رسول زاده اهدا شده است.
تقی زاده  کسی است  که آن روز از نظر سیاسی در نقطه مقابل رسول زاده قرار داشت.  ولی تقی زاده  بر خلاف بسیاری،  بهنگام  اظهار نظر در مورد این شخصیت‌ بزرگ تاریخی آذربایجان، نخست عینک پان ایرانیستی خود را کنار گذاشته و بدون زیرپا گذاشتن  وجدان خود، در باره شخصیت تاریخی و ملی رسول زاده اظهار نظر کرده و از او به عنوان "پیامبر  آذربایجانی‌ها " یاد کرده است. لازم به ذکر است که، در میان تمام همدوره های رسول زاده، هیچکس وی را  به اندازه تقی زاده، خوب نمی شناخت. دیگر اینکه خواست ائلیار هم، مبنی بر اینکه مخالفان ایضا موظف هستند که ثابت کنند که رسولزاده، نازیست و فاشیست نبوده است، کاملا

نادرست است.
شما با هزار دلیل می‌توانید ادعا کنید که رسول زاده به اسلام و ایران و تورک و سوسیال دموکراسی ایمان و باور داشته و در این راه' مخصوصا در حق ایران تلاش خارق‌العاده ای از خود نشان داده است،  ولی در ثبوت این اتهام فاشیست و نازیست و نژاد پرست بودن وی، ، بجز اشاره به "لژیون آذربایجانی " هیچ دلیل و سندی ارائه نمیکنید. و لی فراموش نکنید که این یک حزب سیاسی یا ایدئولوژیکی نبود. بلکه تشکیلاتی بود که رسول زاده توانست با استفاده از آن،  جان هزاران و دهها هزار نفر از اسرای بیگناه آذربایجانی در اردوگاه های هیتلر نجات دهد که تا اندازه بسیار زیادی هم موفق شد.
ایضا و ائلیار عزیز،  در نظر بگیرید که رسول زاده نه بعنوان یک خادم و ژورنالیست و سوسیالیست و حتی نه بعنوان یک سیاستمدار،  بلکه بعنوان یک رهبر ملی و در مقام پدر معنوی ملت آذربایجان وظیفه داشت  که تلاش کند تا جان هزاران و دهها هزار نفر از اسرای بیگناه جنگی آذربایجانی را از دست آلمان هیتلری و سپس هم از قتل عام های وحشتناک بعدی توسط استالین نجات دهد.
در مقام رهبر ملی این عمل وی،  نه فقط قابل توجیه است، بلکه عمل نکردن بدان، میتوانست خیانت تلقی شود.
در کامنت های قبلی از شما خواهش کردم که اگر مدرکی، سندی مبنی بر نژاد پرست بودن رسول زاده دارید، لطفا ارائه دهید و گرنه با اتکا به معلومات ناقص و نادرست خودتان،  و از پشت عینک "سوسیالیستی" نمی توانید تصویری درست و رئالیستی از وی ارائه دهید.
ولی در مورد برخورد دوستان تورکیست ما نسبت به مسئله  رسول زاده، علت اصلی  این برخورد هیستریک این است که آنها با قایم شدن در پشت سر شعارها و نفرین های سیاسی به لنین و استالین، نمیخواهند این بحث منطقی ادامه پیدا کند. چرا که در اینصورت آشکار خواهد شد که اینان از نظر سیاسی و ملی در نقطه مقابل رسول زاده قرار دارند. و آنها مجبورند که به هر قیمتی که شده از آن جلوگیری کنند.
  برای نشان دادن این حقیقت کافی است که شعار معروف آنها "آذربایجان فقط یک اسم جغرافیایی است", را با نظر رسول زاده مقایسه کنید.
رسول زاده قریب به صد سال پیش در جواب پان ایرانیستهای حاکم مینویسد:
"اسم آذربایجان زیاده از یک اصطلاح  جغرافیایی، یک معنای ملی را نیز افاده میکند. ما خودمان را یک قوم مخصوص می شماریم که، به زبان آذربایجان متکلم است " ( مجله ایران،  ش. ۴۲۰ , ۲۶.فرورین ۱۲۹۸، ۲۶آوریل ۱۹۱۹).
حال شما این گفته را با نظریات تورکیستهای ما مقایسه کنید که به تکرار ادعا می کنند که، آذربایجان فقط یک نام جغرافیایی است و امروز یعنی قریب به یکصد سال پس از این تثبیت رسول زاده، ادعا میکنند که زبانی به نام زبان آذربایجانی و ملتی بنام ملت آذربایجان وجود ندارد!!! زبان و ملت آذربایجان وجود خارجی ندارد و این اصطلاحات ساخته و پرداخته استالین و لنین هستند!!!  به همین منطق است که، تئوریسین اصلی آنها یعنی آقای گونتای جوانشیر تصمیم گرفته است که حتی  واژه آذربایجان را بکلی از ادبیات تورکیستها حذف بکند.
از شما خواهش دارم که یکبار عینک ایدئولوژیکی خودتان را کنار گذاشته و بعد در مورد رسولزاده داهی مطالعه و اظهار نظر بکنید. مطمئن هستم که دران صورت به نتایج دیگری خواهید رسید.
همانطور که میبینید، نظریات آنها، درست در نقطه مقابل باورها و اعتقادات رسول زاده قرار دارد. که البته به همین دلیل هم است که گونتای جوانشیر میگوید که جمهوری رسول زاده "آنتی تز" تورک گراییست.