Skip to main content

ائلیار عزیز. غرض از نقل قول

ائلیار عزیز. غرض از نقل قول
Anonymous

ائلیار عزیز. غرض از نقل قول سید حسن تقی‌زاده مبنی بر "پیامبر" بودن رسول زاده، این است که به شما بگویم که، اگر تقی زاده چنین اعتقادی دارد، بمعنای این نیست که شما هم آن را بپذیرید و مقدسش بدارید، ولی از شما بعنوان یک روشنفکر   آذربایجانی انتظار می رود که این را بر آذربایجانی ها و آذربایجانچیها خرده نگیرید. وگرنه این می تواند به منزله "کاتولیک تر از پاپ" بودن تلقی شود .
وانگهی، غیر مقدس بودن رسول زاده به معنای نژادپرست بودن و هیتلرچی بودن او نیست.
من برای فهم آسان این مسئله یک سوال مطرح می کنم. ولی قبل طرح این سوال می خواهم به یکی دیگر از زوایای زندگی پرآشوب رسول زاده اشاره کنم تا بتوانم منظورم را برسانم.
همان طور که می دانیم یکی از غیر مترقبه ترین تصمیمات استالین نکشتن رسول زاده بود. استالین نه فقط دستور قتل رسول زاده را صادر نمیکند بلکه او را بدست خودش از زندان باکو آزاد کرده و همراه

خودش به مسکو می برد. رسول زاده از انروز تا سال ۱۹۲۳در مسکو مانده و با سیستم استالینیستی "همکاری" میکند.
حال با توجه به این حادثه از شما و ایذا و همفکرانتان سوال میکنم؛ آیا میتوان رسول زاده را بخاطر اینکارش استالینیست نامید؟
بدون شک نه. ولی با معیار شما میباید او را  استالینیست بدانیم. چرا که نه فقط در دوران تزارها، حتی پس برقراری نظام کاملا توتالیتر استالینیستی با استالین همکاری کرده است!
خلاصه رسول زاده بسیار بزرگ تر از آن است که بتوان آن را قالب یکی از این ایدئولوژی های موجود پان ایرانیستی و پان تورکیستی و مارکسیستی -لنینستی و خلاصه کرد.
(بنظر  من در تاریخ معاصر در حق هیچکدام از رجل سیاسی به اندازه  رسول زاده بی انصافی نشده است.)

تکرار می کنم، تنها دلیلی که شما برای نژاد پرست بودن و هیتلرچی بودن رسول زاده ارائه میدهید، مسئله همکاری با "لژیون آذربایجانی" ها  در اواخر جنگ دوم جهانی در آلمان است واین بهیچوجه دلیل ی منطقی نیست و همانطور که رفت این در وحله اول، وظیفه انسانی و ملی حتی حقوقی رسول زاده بود که برای نجات جان دهها هزار نفر اسیر جنگی  آذربایجانی تلاش کند و عدم انجام آن می توانست بعنوان یک لکه تاریک تلقی شود.