Skip to main content

دوست گرامی Anonymous ،

دوست گرامی Anonymous ،
فانون

دوست گرامی Anonymous ، ایداولوژیهای پانگرا و نژادگرا/قومگرا نگرشهایی هستند راسیستی بخاطر آنکه بر اساس نژاد و قوم بنا نهاده شده اند. و چون ذاتا نژادپرست هستند، پس ضدانسانی هم هستند. برای مثال، آقای یاسر عرفات می آید و اسم حرکتش را سازمان آزادیبخش فلسطین نام مینهد. این عنوانی است دمکراتیک و گروهها و جریانات مترقی هم حمایتش میکنند. حالا تصورش را بکنید اگر او می آمد و میگفت من عربچی/عربیست هستم و اسم مرام و ایداولوژی ام هم عربچی لیک/عربیسم است. طفل دبستان هم میداند که عربیسم در همچو کانتکستی یعنی نژادپرستی بر اساس عربیت، یعنی راسیسم عربی. تورکیسم و تورکچولوک هم دقیقا همینطور است. یعنی راسیست بودن و ضدانسانی بودن همچو مرامهایی از همان عنوانشان داد میزند! حالا بعضیها

حالا بعضیها داد میزنند که نه ما دمکرات هستیم و ائله و بئله. خوب اگر دمکرات هستند اول باید بروند از زبان و ترمینولوژی دمکراتیک استفاده کنند و بعد وارد بحث دمکراسی بشوند. کسی که عنوان مرام و حرکتش داد میزند که من راسیست هستم، چه انتظاری دارد از طرف دیگران جدی گرفته شود؟
مارکسیسم و مشتقات آن مانند لنینیسم و غیره، درست نقطه مقابل مرامهای نژاد محور هستند. هدف مارکسیسم رهایی انسان (همه انسانها و نه قوم و گروهی خاص) از قید سرمایه و پایان دادن به الیناسیون انسان است: پس نمیتواند ضد انسانی باشد. بسیار طبیعی است که افراد و یا گروههایی اینجا و آنجا پیدا بشوند و زیر نام مارکسیسم دست به اعمالی ضد انسانی بزنند. در آن صورت ما باید آن موردهای ویژه را مطالعه بکنیم و بعد تصمیم بگیریم، همان کاری که آقای ژیژک در آن کتاب قطور انجام میدهد. پس جواب روشن سوال شما این است: مارکسیسم و مشتقات آن از ایداولوژیهای راسیستی حمایت نمیکنند و نمیتوانند ضد انسانی باشند.
Lenin 2017: Remembering, Repeating, and Working Through

by V. I. Lenin and Slavoj Žižek
https://www.versobooks.com/books/2469-lenin-2017