Skip to main content

آنها بیشتر به کمکهای لشکریان

آنها بیشتر به کمکهای لشکریان
Anonymous

آنها بیشتر به کمکهای لشکریان عثمانی و فرشتگان      نجات بخش بوزقوردهای عثمانی برای نجات تورکهای آذربایجانی از کشتار ارمنیها انگشت میگذارند که در این مورد هم بی اطلاعی و عوام فریبی شان آشکار میشود.  واقعیت این است که:
اولا باعث و عامل مهاجرت ارمنی ها از ترکیه عثمانی به اراضی آذربایجان دولت پانتورکیست عثمانی بود. یعنی اگر پانتورکیستها به کشتار و قتل عام ارمنی ها در ترکیه نمیپرداختند، ارمنیها مجبور نمی شدند به آذربایجان روی آورده و در آنجا به قتل عام آذربایجانیها و تشکیل دولت ارمنی بپردازند.
تبریزلی - ترکیه هرگز به سود و منافع کار خیری انجام نداده است. ترکیه در قتل عام آذربایجانیها همکار و پشتیبان اسماعیل سمیتکو بود. ترکیه دشمن پیشه وری بود و در نوشته ای خواندم که " عثمانیها به هیچ وجه بخاطر منافع آذربایجانیها و نجات تورکهای آذربایجان از ظلم و زور ارامنه،به ارومیه لشکرکشی نکردند،

بلکه عثمانیها بخاطر اشغال و الحاق آذربایجان به امپراطوری عثمانی و ریشه کن کردن ارمنیها که قصد تشکیل دولت و ایجاد مزاحمت در همسایگی اراضی عثمانی داشتند، به ارومیه لشکر کشی کردند. عثمانیها تشکیل یک کشور ارمنی در همسایگی و جوار مرزهای شرقی را در تضاد با منافع خود میدیدند به همین جهت لشکریان خود را برای سرکوب ارمنی ها به آذربایجان گسیل داشتند.  شکی نیست که آذربایجانیها از شکست ارمنی ها در جنگ با عثمانیها سود بردند ولی برخلاف تصور بوزقوردها، خلاصی مردم ارومیه از شر نیروهای مسلح ارامنه، در نتیجه ابراز همدردی و کمکهای دلسوزانه و انسانی عثمانیها نسبت به آذربایجانیها نبود.  چون اگر عثمانیها دلسوز و متحد آذربایجانیها می شدند بعد از سرکوب ارمنیها، هرگز اسماعیل سمیتکو را بر علیه آذربایجانیها کمک و مسلح نمیکردند.

لشکریان عثمانی با همکاریهای همه جانبه کوردها به جنگ با ارمنی ها پرداختند. عثمانیها و کوردها بعد از سرکوبی ارمنی ها در ارومیه مستقر شدند و به غارت مردم ارومیه و حوالی پرداختند.  حسن انزلی در کتاب “اورمیه در گذر زمان” در صفحه 384 – 385 مینویسد:  “با آمدن قشون عثمانی نه تنها غارت و چپاول و ستم کمتر نشد بلکه غارت شده ها همان غارت شده های قبلی بودند، منتها غارتگران تغییر یافته بودند.  بعد از ورود عساکر عثمانی به ارومیه و اقدامات قشون نظامی و عشایری آن دولت در شهر و مزاحمتهای غیر منتظره که از آنها به اهالی وارد شد، مردمان سیه روزگار ارومی را دچار حیرت کرد و حال آن که کسی نمی توانست حدس بزند که نظامیان عثمانی در حق اهل یک ولایت غارت شده و سوخته این طور معاملات خواهند کرد.  آن بود که اهالی جرئت بیرون شدن از خانه را نداشتند و در خانه را به رویشان بسته، قایم شده بودند.  با وجود این عساکر عثمانی به حکم زور داخل خانه ها شدند"
این دشمنی هنوز ادامه دارد. ترکیه با ایران دوستی دارد و یک بار هم بصورت کتبی یا شفاهی ایران را بخاطر اعمال ستم ملی به آذربایجانیها محکوم نکرده است اما نزدیکترین دوست داعش در عراق و سوریه هست و از گروههای اسلامی و فاشیست در لبنان، فلسطین آشکارا دفاع میکند. این است منافع مشترک؟؟ این است برادری تورکها؟