Skip to main content

« در تماس با دولتهای غربی و

« در تماس با دولتهای غربی و
آ. ائلیار

-« در تماس با دولتهای غربی و شرقی و دول دوست منطقه در ارتباط ارگانیک با ...مردم آزربایجان برنامه استقلال آزربايجان را به راه انداخت.»
«سرنوشت آزربايجان چه ربطی به دفاع از حقوق بشر در ونزوئلا دارد؟»
---
- دولتها برای هیچ مردمی استقلال نمیدهند و نداده اند. دولتها همیشه منافع خود را دنبال میکنند.
در اصل «دوست داشتن آذربایجان» حفظ استقلال وجود دارد. دولتها ناقض استقلال هستند.
جنبشهای دموکراتیک که از حقوق انسانی ما در عرصه ی « حقوق بشر» دفاع میکنند مدافع استقلال ماهستند. و متقابلا ما هم از حقوق انسانی آنها دفاع میکنیم. و مدافع استقلال آنها هستیم.
--
نه باکو و نه آنکارا و نه هیچ دولت دیگری برای ما استقلال هدیه نمیکند. کسی که دنبال دولتها موس-موس کند استقلال خلق خود را میفروشد.

لابیگری مترقی -نه ارتجاعی- کار مرکزیت یک جبهه ی مستقل و دموکرات است. و بر آن است که « دولتهایی که خود حقوق بشر را رعایت میکنند از حقوق ما هم در روابط جهانی دفاع کنند.» دولتهایی که خود ناقض حقوق بشر هستند تنها میتوانند از « دیگران برای خود نوکر و گماشته» بتراشند.

لابیگری مترقی کار « هر یئریندن دوران و اؤز باشینا آدامین ایشی دییل» ، کار هر از راه رسیده ای و هر خودسری نیست.
کار جبهه ایست که حداقل مورد قبول اکثریت فعالان داخل و خارج باشد.
هر از راه رسیده ای که به « مکه و مدینه» بدود،( به باکو و آنکارا ) بدود، با این خیال خام که لابیگری میکند، در بهترین حالت ، اگر گماشتگی نکند، سخت خطاکار است. او هیچ اجازه ای ندارد که به نام آذربایجان به اینجا و آنجا مراجعه کند. وقتی میتواند که از سوی « جبهه» وظیفه داشته باشد و تمام کارهایش علنی منتشر شود.

اصل آذربایجان دوستی ، برای رد این گماشته گریهاست.
« دوست داشتن» خلق و وطن فلسفه ی خود را دارد ، بازی کودکانه نیست. بفرمایید تحقیق کنید.

انسان دوست کسی ست که از حقوق انسان دیگر دفاع کند و خود نیز حقوق اورا نقض نکند. بر این اساس حقوق خواه و کسی که مدافع حقوق خود و دیگری ست ، بر اساس فلسفه « خود دوستی و انسان دوستی» ، وظیفه ی انسانی خویش میداند که از « حقوق کودک» نیز دفاع کند. در هرجا که حقوق کودک نقض بشود. حقوق کودک جهان شمول است و آذربایجان و غیر آذربایجان ندارد.
شما مدافع حقوق انسان هستید یا نیستید، اگر هستید وظیفه ی انسانی دارید در آن سر جهان نیز از انسان دفاع حقوق بشری داشته باشید. در اصول، صحبت از « انسان» شده نه انسان آذربایجانی. پنج اصل « دقیقا ضد خودی و غیر خودی کردن» است و این ایده را رد میکند.
---
متاسفانه 5 اصل در « دموکرات یا دموکراتیسم» خلاصه نمیشود. دموکراتیسم « آزادی و برابری» ست و در سیستم حکومتی «حکومت خود مردم به خودشان است». اصول دیگر به چندین فلسفه پای بند اند. که تنها یکی دموکراتیسم میباشد. و خلاصه شدنی نیستند. شما هنوز نمی توانید « موضوع حقوق کودک» را درک کنید، میخواهید اصول دیگر را حذف کنید؟
«حقوق خواهی» را درک نمیکنید، خودی و غیر خودی راه میانذازید و دامن خارجی را می چسبید.
5 اصل دقیقا برای زدودن چنین حرکات نوشته شده اند.