Skip to main content

1-ایده لوژی ترکیسم و شاخه

1-ایده لوژی ترکیسم و شاخه
آ. ائلیار

1-ایده لوژی ترکیسم و شاخه هایس از نیمه اول قرن 19 در مناطق عقب مانده ی روسیه پدید آمده و در ترکیه رشد کرده و از طریق باکو و ترکیه عمدتا بعد از 57 در آذربایجان در میان « جوانان» بی تجربه ی سیاسی رایج شده است. و همچنان رواج دارد.
و هدف اش «ترکیه ای » کردن کشورهای به اصطلاح "ترکی زبان" است. « افندی سازی همه و هر چیز».

2- صاحبان ایده لوژی ترکیسم در جمهوری آذربایجان میکوشند « فرهنگ و سیاست» را در آن کشور « ترک ریزه- یا ترکیه ای» بکنند. مدارک و اسناد این تلاش « ویدئو» هایی ست که متعلق به ترکیست ها ی عرصه های مختلف فرهنگی سیاسی ست که در دسترس همگان قرار دارند. آنچه در جامعه ی جمهوری آذربایجان از سوی ترکیستها پیش برده میشود « پاک سازی هر چیزی ست که بوی آذربایجان» میدهد. زبان، فرهنگ، تاریخ، ادبیات، سیاست ، همه را نفی میکنند تا « ترک و ترک و ترک» ترکیه ، مطرح شود.

تلاش دیوانه واری پیش می برند که « هویت و هستی آذربایجان» محو شود. نمونه ی این تلاشها را میتوان دربحث« تاریخ آذربایجان» مشاهده کرد.
---
3- آنچه تحت عنوان « ترکیسم و شاخه هایش» در روسیه، ترکیه، جمهوری آذربایجان، و در دهه های آخر در آذربایجان، مطرح شده
« عوامانه ترین تفکرات» است در مورد « مسایل فرهنگی-سیاسی-اجتماعی» . از اینرو نیز فاقد ارزش علمی اند و قابل توجه نمی باشند.
تنها از « زاویه غیرعلمی و ضد انسانی » بودنشان قابل توجه اند. و باید به خوبی روشنگری شوند.

4- آنچه تحت عنوان ایده لوژی پان ترکیسم یا «ایده لوژی ترکیسم و شاخه هایش» رایج شده روی سکه ی دیگر ست از« ایده لوژی پان ایرانیسم» .
از نظر « غیر علمی و ضد انسانی بودن» هر دو یک جنس و سر و ته یک کرباس اند.

5- آذربایجان با « تبعیض و دیکتاتوری و بیعدالتی اجتماعی» از راه « دموکراتیسم و مبارزه ی حقوقی» با رد ایده های « غیر علمی و غیر منطقی و ضد انسانی ترکیسم » پیش برده شود میتواند در خدمت رهایی باشد.

6- پان تورانیسم، پان ترکیسم ، ترکیسم، پان آذربایجانیسم( واحد گرایی) ، ترکیه ایسم( افندیسم)ترکیه گرایی ، اسلامیسم، شیعی ایسم، پان ایرانیسم و مانند اینها نوعی « داغیش ایسم» اند ، فقط در عرصه ی دیگر.

7- ترکیسم عرصه ایست که « تئوریسین های حکومت » از آن علیه مبارزه ی « رفع تبعیض و دموکراسی خواهی، همبستگی ستمکشان» به خوبی استفاده میکند. ترکیسم شده لانه و خوراک تئوریک حکومت. علیه مبارزه ی آزادیخواهانه.
همینطور ابزار ترکیست هاست برای پیش بردن اهداف « سیاسی و فرهنگی و لاجرم اقتصادی ترکیه» با محو « هویت وهستی دیگر خلقها، بخصوص خلق آذربایجان».
---
سرنامه ی وامبری
فارسی

http://ketabnak.com/book/36935/%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D9%88-%D8%B3%D9%81%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%88%D8%A7%D9%85%D8%A8%D8%B1%DB%8C#versions