Skip to main content

1- واقعا فکر میکنید که زمان

1- واقعا فکر میکنید که زمان
محسن کردی

1- واقعا فکر میکنید که زمان مصدق در ایران دمکراسی برقرار بود؟ نخست وزیر با رای نمایندگان مجلس مشروعیت پیدا میکند. و مصدق مجلس را منحل میکند به این بهانه که نمایندگان نوکران استعمار هستند! هر نماینده ای که خلاف مصدق فکر میکرد میشد نوکر استعمار.
2- وقتی مجلس نباشد دوره فترت بوجود می آید و پادشاه حق برکناری نخست وزیر و تعیین نخست وزیر دیگری را دارد. مصدق دور تا دور خانه اش را با تانک و سرباز محافظت میکند. پادشاه سرهنگ نصیری را با دو کامیون سرباز میفرستد و نامه برکناری مصدق را بدستش میدهد. مصدق نامه را از برخی وزیرانش مانند دکتر صدیقی پنهان نگه میدارد. و دستور بازداشت نصیری را میدهد و از رادیو اعلام میکند که بر علیه او کودتا شده. کدام احمقی با دو کامیون سرباز کودتا میکند آنهم بر علیه نخست وزیری که چندین تانک و سرباز در اختیار دارد؟
3- در واقع این مصدق بود که کودتا کرد و در مقابل حکم

عزل خود مقاومت کرد. تا آن زمان از دوره مظفرالدین شاه نزدیک به 32 نخست وزیر در دوره های فطرت تغییر کرده بودند و پادشاه نخست وزیر دیگری تعیین کرده بود. مصدق حقوق دان هرگز اعتراضی نکرد که چرا شاهان قاجار که اقوامش بودند یا پادشاهان پهلوی نخست وزیران را بنا به شرایط برکنار میکنند. اما چرا همان کار را در مورد خود غیر قانونی دانست؟ برای آنکه او یک متفرعن قاجاری اشرافی بود که پهلوی ها را شایسته پادشاهی نمیدانست و عقده داشت.
4- آیا اگر مصدق بر سر کار میماند کشور ما میشد کشور دمکراسی و گل و بلبل؟ و مثلا 4 ماه بعد حزب توده که 400 افسر ارشد و غیر ارشد در ارتش کوچک آن زمان داشت کودتا نمیکرد و خود مصدق را بعنوان یک نوکر امپریالیزم و بورژوازی مقابل دیوار قرار نمیداد؟ سرهنگان در یونان و ترکیه و سرهنگ قذافی و دیگران نمونه های کوچک موفق بودن کودتاهای نظامی بودند. مصدق راه این کودتاها را باز میکرد و کشور ما هم میشد مثل پاکستان و ترکیه کشور کودتاها.
برای رسیدن به دمکراسی اول باید مردم باسواد و متحول شوند. سپس درصد بالایی از قانونمندی در جامعه همه گیر شود و نیز درصد بالایی از صنعتی شدن در کشور برقرار شود که ساز و کار صنعتی حکومت را ناچار کنتد که مثل کره جنوبی به دمکراسی تن در دهد.
وقت آن است که دوستان دیگر به کربلای مصدق و کودتای 28 مرداد نزنند. مهم نیست آمریکا کودتا کرده و یا مردم ایران. این ضد کودتا بود بر علیه مصدق و هرکس این کار را کرد کار درستی کرد. مصدق باید برکنار میشد.