Skip to main content

مقاله اطلاعات خوبی از طرز فکر

مقاله اطلاعات خوبی از طرز فکر
Anonymous

مقاله اطلاعات خوبی از طرز فکر اوجالان ارائه میدهد. اوجالان ضعفهای زیادی دارد و در زمان دستگیری هم ضعفها، عقب نشینی ها و سازشهایی از خود نشان داد. اما این شخص توانائیهایی هم دارد که هنوز توانسته یک ملت را بدنبال خود بکشد.
اوجالان چپ، لنینیست و استالنیست است و پ ک ک جالا هم از محو کاپیتالیسم و برقراری سوسیالیسم صحبت میکند. دستگیری اوجالان باعث شد او در چند جبهه مبارزه عقب نشینی بکند. او از سوسیالیسم به کنفدراسیون دمکراتیک عدول کرد. او جنگ مسلحانه را رد کرد و چندین بار آتش بس یکطرفه اعلام کرد. او از مبارزه برای استقلال کردستان دست کشید و ترکیه دمکراتیک را مطرح ساخت. اوجالان وقتی از زنده ماندنش مطمئن شد در دفاعیات خود کمتر ضعف نشان داد و جهت گیری او سیاسی و در دفاع از کردها بود و راه حل سیاسی به ترکیه ارائه کرد.
اوجالان کاریزما دارد و در دل ملت کرد جای گرفته است. کردها بخاطر عقب

ماندگی جامعه و بخاطر روابط عقب ماندگی فرهنگی، عشیرتی و سنتی، شخصیت پرست هستند. اوجالان پرستیده میشود. اوجالان می گوید اشغالگران تورک تمام روابط تولیدی و اقتصاد کردستان را نابود کردند و کارگر و بورژوا در کردستان معنا ندارد و دو طبقه متضاد شکل نگرفته است. بنابر این در شرایط کنونی صحبت از سوسیالیسم و جامعه سوسیالیستی معنا ندارد. از اینرو ابتدا باید ملت و سرزمین از اسارت و اشغال رهایی یابد. رهایی ملت، حفظ موجودیت و هویت کورد از نفی، انکار و آسمیلاسیون برای اوجالات در اولویت قرار گرفته است. رهایی ملی برای اوجالان بمعنای پایان دادن به ستم ملی است. به همین جهت او برای رهایی ملی کورد تشکیل کشور بزرگ کردستان ( به اضافه ی الحاق بخشی از اراضی آذربایجان جنوبی - بخشی از اراضی آذربایجانیها در ترکیه - بخشی از اراضی ترکها و بخشی از اراضی ی سوریه و عراق) را هدف حزب کارگران کردستان قرار داده بود. ایجاد سوسیالیسم برای اوجالان هدف دوم بود که در کشور کردستان یواش یواش سوسیالیسم مورد نظر خودش را برقرار کند .یعنی رهایی از استعمار و اشغال اولین هدف او بود و رهایی از استثمار، بهره کشی و کارمزدوری دومین هدف او بود.
خروج پ ک ک از سوریه و دستگیری اوجالان و قرار گرفتن در شرایط سخت قندیل و جنگ کردهای عراق با پ ک ک باعث عقب نشینی پ ک ک از افکار چپ و حتی ناسیونالیسی شد تا زمینه سازش و مصالحه با ترکیه را آماده کند. اوجالان و حزب کارگران کردستان در عرصه ایدئولوژیک، در عرصه نظامی، استراتژی و تاکتیک عقب نشینی بزرگی کردند اما دولت اشغالگر ترکیه فاشیست تر از آن هست که حاضر به سازش و دادن امتیاز به کردها بشود. اوجالان همان اوجالان سابق است و پ ک ک همان حزب سابق است. اگر شرایط عوض شود به خط و سیاست سابق برخواهند گشت. به نظر من اوجالان بزرگترین سیاستمدار کورد است. او صدها کتاب، مقاله و سخنرانی دارد. او نان را به قیمت روز میخورد. روزی کورد است روزی تورک، روزی سوسیالیست است روزی ناسیونالیست، روزی استقلال میخواهد روزی ترکیه دمکراتیک. روزی اسلام را عقب مانده و روزی مدرن می نامد. روزی آتاتورک را مردی بزرگ و روزی فاشیست می نامد. روزی از مردسالاری اسلام دفاع میکند روزی از رهایی زن. اما جهت او همیشه در جهت منافع کورد و استقلال کردستان با افکار سوسیال دمکراتیک است. او کورد را به جهان شناساند. او بزرگترین جنگها را از بیرون و از زندان علیه اشغالگران تورک و عرب رهبری کرد. او زنان کورد را به عرصه مبارزه سیاسی و نظامی ارتقا داد که هرگز چنین نمونه ای در جهان دیده نشده است. اوجالان دیکتاتور است و روشهای استالینستی دارد اما بر اساس اندیشه و فلسفه او کردهای سوریه در شرایط جنگی، تحریم، محاصره و بحران اقتصادی جامعه ای قانونمند، نسبتا امن و دمکراتیک ایجاد کنند.
خلاصه بررسی اندیشه های اوجالان کار زیادی میخواهد. او رهبری عادی نیست