Skip to main content

خوانندگان محترم ایا میدانید 8

خوانندگان محترم ایا میدانید 8
Anonymous

خوانندگان محترم ایا میدانید 8 مه روز جهانی خر و الاغ بود
و ما فراموش کردیم به این جانور زحمتکش تبریک بگوییم
طبق امار ویکی پدیا 40 میلیون خر روی کره زمین زندگی میکند
و جالب است بدانیم

به همین دلیل این خرها به عدد 40 ملیون بسیار علاقه دارند
شخصا به عنوان حاج بیطار و پالاندوز که ابزار راحتی این جانور را بارها فراهم کردم و ایضا سرکشانشان را افسار زده و رام کرده به کار باربری و خیش کشی گذاشتم
هر چند سه روز دیرتر اما لازم است تبریک بگوییم و برای
جبران قدری با این حیوان اشنا بشویم
معروف‌ترین نژادهای خرهای اهلی:

خر تبتی
خر معمولی
خر شامی
خر قبرسی
خر حبشی
خر آراز
ویژگی ها اخلاقی خر را معمولا با لجبازی و کم عقلی و تحریک پذیری و نادانی و در عوض عنکر الاصوات و پر صر و صدا بودن میشناسند بااینحال متأسفانه با وجود این همه خدمات ارزنده‌ای که جناب خر به ما آدمیان ارائه می‌دهد، در اکثر کشورها به‌عنوان سمبلی از سادگی، حمقات و کله‌شقی شناخته شده است و در مثال‌ها و طنز‌های فراوانی از این حیوان به‌عنوان مظهر حماقت یاد می‌شود.
خر امروزه به گونه وحشی فقط در شمال آفریقا، از سومالی گرفته تا حدود رود نیل، به‌سر می‌بَرد، حال آنکه در زمان‌های قدیم گروه‌های وحشی آن در شرق و مرکز آفریقا و در آسیای صغیر به حد وفور وجود داشت.

خر حدود ۵۰۰۰ سال پیش توسط مصری‌ها اهلی شد و به عنوان یک حیوان باربر مورد استفاده قرار گرفت. قد خرها در نواحی مختلف جهان فرق می‌کند مثلاً قد خرهای هند و سومالی خیلی کوتاه است. رنگ آن‌ها هم در جاهای مختلف دنیا فرق می‌کند.

در مصر قدیم خر سمبل کودنی بود و افراد کم‌هوش و کودن را به صورت یک خر نقاشی می‌کردند و رومیان هم برخورد با یک خر را بدیُمن می‌دانستند.

درازگوش‌ها به صورت دسته‌های ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفری به سر می‌برند و بیش‌تر در مناطق بی‌آب‌وعلف زندگی می‌کنند و خوراکشان علف، بوته و برگ درختان است. آن‌ها بسیار قانع، بردبار و زحمت‌کش هستند و به همین دلیل مورد سوءاستفاده بشر قرار گرفته‌اند.

خر نه تنها به عنوان بارکش مفید است بلکه شیرش هم سودمند است، چون کازئینش کمتر از شیر گاو و شیرینی‌اش بیشتر از آن است، برای افرادی که سوءهاضمه دارند و آن‌هایی که مبتلا به بیماری سل هستند بسیار سودمند است.
میانگین عمر خر بین سی تا چهل سال است. دندان‌های این حیوان بسیار شبیه دندان‌های اسب است و مانند اسب خیلی راحت می‌توان از روی دندان‌های آن، سن حیوان را تشخیص داد.

دورۀ بارداری خر ماده ۳۶۴ روز یعنی در حدود یک سال است و پس از این مدت خر ماده کُره ‌خری به‌‌دنیا می‌آورد. خر ماده گرچه از نظر قدرت ضعیف‌تر از خر نر است، ولی سخت‌کوش است و در واقع به‌خاطر شیری که می‌دهد و کُره‌ای که می‌زاید نفعی سرشار به صاحب خود می‌رساند. شیر خر ماده از حیث کیفیت بسیار شبیه شیر آدمیزاد است.
خر بر خلاف پندار شما بیتاریخ و بی هویت نیست
کتاب‌مقدس، چه در عهدعتیق و چه در عهدجدید، می‌بینیم که از الاغ با عزّت و احترام یاد می‌شود. یکی از ده فرمان این است که نباید به الاغ همسایه خود طمع ورزید (خروج ۲۰‏:‏۱۷). همچنین حکم خدا این است که الاغ نیز همچون انسان مستحق استراحت در روز سبت است (خروج ۲۳‏:‏۱۲)، کشتن آن مجازات در پی دارد (خروج ۲۱‏:‏۳۳)، و کسی که الاغی را می‌یابد باید آن را نزد صاحبش بازگرداند ولو آنکه صاحب آن دشمن او باشد (خروج ۲۳:‏۴). داشتن الاغ در زمان عهدعتیق از نشانه‌های بارز ثروت و برکت بود، به‌طوری که به‌عنوان مثال در مورد ابراهیم می‌خوانیم که او «صاحب میشان و گاوان و حماران، و نیز غلامان و کنیزان ...بود» (پیدایش ۱۲:‏۱۶‏). یعقوب نیز به‌هنگام برکت دادن پسران خود، یکی از آنان به‌نام یساکار را به «خری قوی» تشبیه می‌کند (پیدایش ۴۹‏:‏۱۴).

همچنین در عهدجدید، در انجیل متی ۲۱:‏۱-‏‏‏۹ در مورد استفاده عیسی از این حیوان چنین می‌خوانیم: «چون به اورشلیم نزدیک شدند...عیسی دو تن از شاگردان خود را فرستاده، به آنان فرمود: “به دهکده‌ای که پیش روی شماست بروید. به محض ورود، الاغی را با کره‌اش بسته خواهید یافت. آنها را باز کنید و نزد من آورید. اگر کسی سخنی به شما گفت، بگویید: خداوند بدان‌ها نیاز دارد...” این امر واقع شد تا آنچه نبی گفته بود تحقق یابد که: "به دختر صهیون گویید، هان پادشاه تو نشسته بر الاغ و سوار بر کره الاغی فروتنانه نزد تو می‌آید." آن دو شاگرد رفتند و طبق فرمان عیسی عمل کردند. آنان الاغ و کره‌اش را آوردند و رداهای خود را بر آنها افکندند و او سوار شد. جمعیت انبوهی نیز رداهای خود را بر سر راه گستردند و عده‌ای نیز شاخه‌های درختان را بریده در را راه می‌گستردند.
*********
پس از جانب همه من این روز را به خر های عزیز تبریک میگویم
*********