Skip to main content

سالام اليكيم

سالام اليكيم
Anonymous

سالام اليكيم

حشمت الله فلاحت‌پیشه، نماینده مجلس ایران، با تکرار سخنان قبلی خود بار دیگر اعلام کرد که ایران بین 20 تا 30 میلیارد دلار در سوریه هزینه کرده و باید این پول‌ها را پس بگیرد.

A A A A
حشمت الله فلاحت‌پیشه، نماینده مجلس ایران، با تکرار سخنان قبلی خود بار دیگر اعلام کرد که ایران بین 20 تا 30 میلیارد دلار در سوریه هزینه کرده و باید این پول‌ها را پس بگیرد.
فلاحت‌پیشه در گفتگو با «اعتماد آنلاین» با تاکید بر اینکه «ملت باید بدانند پولشان در کجا هزینه شده» اعتراف کرد ایران بین 20 تا 30 میلیارد دلار برای در قدرت نگه داشتن رژیم بشار اسد در سوریه هزینه کرده است و این پول ملت ایران است و باید از سوریه پس گرفته شود.
فلاحت پیشه در سال 97 هم در مقام رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در سفر به دمشق گفته بود که «کمک‌های ایران به سوریه حق الناس است و باید در مناسبات بین تهران و دمشق تسویه شود.»
او یک بار دیگر گفت: «زمانی که به سوریه رفتم عده‌ای گفتند هزینه درست کردم، ولی باز هم تکرار می‌کنم، ما شاید 20 تا 30 میلیارد دلار به سوریه پول دادیم و باید از سوریه پس بگیریم. پول این ملت آنجا هزینه شده است.» او افزوده بود که بقای دولت سوریه مدیون جریان مقاومتی است که هدایت آن در دست ایران است و دولت سوریه بدون حمایت آن سقوط می‌کرد.
پیش از این هم، علی شکوری راد از سیاستمداران نزدیک به دولت حسن روحانی اذعان کرده بود که «چنان که بشار اسد از قدرت برکنار شود، ما جایگاه و پایگاهی در سوریه نداریم و هزینه‌های ما سوخت می‌شود، اگر چه تاکنون حاصل هزینه‌ها حفظ بشار اسد بوده، اما بقای آن نامشخص است.»
وزارت خارجه آمریکا هم در گذشته اعلام کرده بود که ایران از سال 2012 تا 2018 میلادی 16 میلیارد دلار برای دفاع از بشار اسد و همچنین حمایت از شبه‌نظامیان عراقی و یمنی هزینه کرده است.
خبرگزاری بلومبرگ نیز در سال 94 بر اساس برآورد‌ها گزارش داده بود که ایران سالانه بین شش تا 15 میلیارد دلار در سوریه هزینه کرده است.
شایان ذکر است که از آغاز جنگ داخلی سوریه در مارس 2011 تا کنون، نزدیک به نیم میلیون نفر از مردم سوریه جان خود را از دست داده و میلیون‌ها نفر دیگر آواره شده اند. ایران با اعزام سپاه قدس و نیروهای نیابتی وابسته به خود، در کشتار مردم و معترضان سوریه ای مشارکت داشت و توانست رژیم بشار اسد را از سقوط حتمی نجات دهد.