Skip to main content

استعمارگران کلاسیک و

استعمارگران کلاسیک و
Anonymous

استعمارگران کلاسیک و استعمارگران بدوی عصر مدرن

تلویزیون بی بی سی انگلیسی چند وقت پیش فیلم مستند در مورد هندوستان پخش کرد. در این فیلم گزارشگر با بازگویی شمه ای از دوران استعماری بریتانیا در هند تصاویری از شهرهای مختلف هندوستان نشان می داد در یکی از صحنه های فیلم گزارشگر سراغ دونفر از نوادگان کسانی رفت که در جنگ استقلال هند شرکت مستقیم داشتند. makale مقالهاو سعی داشت این دو نفررا در یک مکان تاریخی که در ان نبرد ی سخت بین اسقلال طلبان هندی در یک طرف و بریتانیا و مزدوران هندی انها در طرف دیگر روی داده بود؛ ملاقات کرده و نظر انهارا در مورد این حادثه بعد از گذشت دهها سال از ان در این مکان تاریخی بداند.
خلف ماهاراجا ازاسلاف خود که در کنار استعمارگران بریتانیایی علیه هموطنان خود جنگیده بود با این ارگومنت دفاع می کرد؛ که بریتانیایهایی متمدن سعی در ابادی و کمک به هندوستان را داشتند؛ انها می خواستند هندیهار ا متمدن کنند. ساختمانها و پلها و سیستم راه اهن بازمانده از دوران استعماررا به عنوان مثال قید می کرد یعنی همان کلمه استعمار را که معنی لغوی ان ابادانی و سازندگی است که در اصل برای غارت وتاراج بردن ثروتهای ملل ضعیف است را باور داشت ؛ مخالفان و اکثر کسانی که در جبهه مخالف برای استقلال می جنگیدند را پا برهنه و بیسواد و فاقد تمدن می نامید ( دقیقا همان ارگومنتهای که امروزه ستون پنجم حاکمیت فارس در ازربایجان جنوبی استفاده می کنند به عنوان مثال سید جواد طباطبایی فعالان حرکت ملی ازربایجان را بیسواد و ازربایجان را در کل شمال و جنوب ان فاقد کولتور و مدنیت می داند و ادبیات انرا دارای ظرفیت تدریس فقط دو ترم در دانشگاه میداند). در طرف دیگر خلف فرمانده ان نبرد در ان مکان تاریخی از ظلم و ستم استعمارگران انگلیسی بر توده هایی هندی سخن می گفت و از ارزش اسقلال و اینکه دیگر کرامت انسان هندی دیگر زیر پایی استعمار گران نیست؛ و جانفشانیها سختیهای که اجدادشان در جنبش استقلال کشیدند را با غرور خاص تشریح می کرد.
بعد از دو جنگ جهانی و کشتار ملیونها انسان با ظاهرشدن قدرتهای جدید درصحنه جهانی؛ استعمار و استثمارهم در سطح جهان دچار تغیرات اساسی شده فرم دیگری به خود گرفته است. بعد از جنگ دوم جهانی که در اصل جنگ داخلی قدرتهای غربی بود؛ ان را به کل دنیا سرایت داده و باعث کشتار ملیونها انسان بیگناه ؛ که روح شان از کل موضوع دعوا و علل ان بی خبر بودند؛ شده و ویرانی عظیم به دنیا تحمیل نمودند و سرانجام نیز با تقسیم غنایم؛ جهان را به دو بلوک شرق با عنوان کمونستی و بلوک غرب کاپتالستی تقسیم کردند. هردو بلوک با توسعه سلاح کشتار جمعی اتمی با ترساندن طرف دیگر دهه ها تحت نام” جنگ سرد” کشورهای زیر نفوذ بلوک خودرا حفظ بخوان غارت کردند. در این تقسیم بندی وطنمان آزربایجان خارج از اراده خود در هر دویی این بلوک حضور داشت. برخلاف” استعمار کلاسیک”؛ این بار تلفیقی از ترس و وحشت و ایدولوژی خیلی از کشورها را حتی بعضا داوطلبانه در این بلوک بندی جای گرفته و با سرمایه ملل ومردم بدبخت و در فلاکت نگهداشته شده خود هزینه ای این بلوک بندی را می پرداختند . ملیاردها دلار ثروت و منابع نفتی ازربایجان شمالی از طرف کشور روسیه که ریاست بلوک شرق کمونستی را به عهده داشت به غارت رفت . آزربایجان جنوبی با دادن بیست و پنج هزار کشته و دهها هزار اواره و اقتصاد شکوفایش در مقایسه با همسایگان در منطقه؛ قربانی زد و بندها و تقسیم بندی این دو بلوک شده و به مستعمره حاکمیت فارسستان در امده اقتصادش به فلاکت افتاد و در بلوک غرب جای گرفت. در این تقسیم بندی تورکیه به عنوان عضو ناتومستقیم دربلوک غرب شرکت داشت هنوز هم به عنوان عضو موثر در ساختار این بازوی نظامی غربی حضور دارد. رژیم پهلوی تحت عنوان” ژاندارم خلیج” برای ترساندن کشورهای تکه پاره شده عرب(از طرف اسعمارگران غربی) همانند لات محله دلخوش به” لقب ژاندارمی” با سرمایه ملل درفلاکت جغرافیای ایران مفت و مجانی به قدرتهای غربی خدمت می کرد.