Skip to main content

سالام اليكيم

سالام اليكيم
Anonymous

سالام اليكيم
زمینه‌سازی برای حضور قانونی پ.ک.ک در ایران + ویدئو

ژوئن 18, 2020 slider، اخبار اصلی، نگاه سیاسی ۰ دیدگاه


اؤیرنجی سسی: در هفته‌های اخیر حضور سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه در مرز این کشور با ایران و اظهاراتش در رابطه با گروه تروریستی پ.ک.ک، واکنش‌های زیادی را به همراه داشته است. ساکنان مناطق مرزی به‌خصوص اهالی غرب آزربایجان که به‌طور مستقیم با مسئله ترور درگیر هستند از اظهارات سویلو استقبال کردند، اما جریان‌های مرکزگرا و اکثریت روشنفکران تهران، اظهارات سویلو را تهدیدی برای تمامیت ارضی ایران تلقی و آن را محکوم کردند.
تنها چند روز پس از سخنان سویلو، ظریف وزیر امور خارجه ایران، عازم آنکارا شد تا درباره این موضوع حضور گروه تروریستی پ.ک.ک در ایران و حمایت‌های این کشور از آن با سران دولت ترکیه رایزنی کند. به اعتقاد کارشناسان سیاسی اوضاع نابسامان اقتصادی ایران، سران این کشور را مجبور کرد تا سر میز مذاکره با ترکیه بنشینند و برای مدتی هم که شده در موضوع مبارزه با گروه تروریستی پ.ک.ک، کشور ترکیه را همراهی کنند.
دولت ایران در مقاطع مختلف همواره با حمایت از پ.ک.ک از آن به‌عنوان اهرم فشاری علیه دولت ترکیه استفاده کرده است. در ماه‌های گذشته و در پی تنش بین ترکیه و ایران بر سر مسائل سوریه و لیبی، دولت ایران حمایت‌های خود از گروه تروریستی پ.ک.ک را افزایش داده بود.
در راستای این سیاست اراده‌ای پنهان درصدد عادی‌سازی و مشروعیت دهی به حضور عناصر گروه تروریستی پ.ک.ک در ایران و حمایت از این گروه است. پس از اظهارات وزیر کشور ترکیه، تصاویری از دیدار سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه و رحمانی فضلی وزیر کشور ایران با سران پ.ک.ک در فضای مجازی منتشر شد.
همچنین روز گذشته ژیار گل یکی از خبرنگاران وابسته به گروه تروریستی پ.ک.ک که در بخش فارسی بی‌بی‌سی فعالیت می‌کند به حمایت ایران از پ.ک.ک اذعان کرد و گفت: «درگذشته منافع دو کشور هم‌جهت بوده و قراردادهای امنیتی باهم بسته‌اند اما خیلی وقت‌ها ایران از کارت پ.ک.ک برای فشار بر ترکیه استفاده کرده است. حتی در سال‌های گذشته پ.ک.ک در اورمیه و تهران دفتر داشت و حتی زخمی‌هایشان را برای درمان به ایران می‌فرستادند.»
گرچه حمایت‌های ایران از پ.ک.ک در سالیان گذشته در راستای فشار بر ترکیه انجام می‌شد اما در چند سال اخیر و با وقوع جنگ سوریه این گمانی زنی وجود دارد که در صورت وقوع ناآرامی‌ها در ایران و کاهش قدرت حاکمیت مرکزی، جمهوری اسلامی برای جلوگیری از قدرت گرفتن نیروهای سیاسی آزربایجان قصد دارد کنترل نواحی غرب آزربایجان را به این گروه تروریستی بسپارد و در این راستا در پی مشروعیت دهی به حضور پ.ک.ک در غرب آزربایجان و زمینه‌سازی برای فعالیت قانونی این گروه تروریستی در ایران است