Skip to main content

ادامه از قبل

ادامه از قبل
Anonymous

ادامه از قبل
یادداشت روز
پ.ک.ک در راه پیوستن به زباله دان تاریخ!

۵.حزب دموکراتیک خلق‌ها با ۶۰ کرسی یعنی یک دهم از کل کرسی‌های پارلمان ترکیه٬ قربانی اهداف سران پ.ک.ک و ماجراجویی این گروه در شمال سوریه شده و نمی‌تواند در برابر جنگ‌طلبی٬ خشونت و مشی تروریستی پ.ک.ک قد علم کند و در نتیجه٬ در فضای سیاسی و اجتماعی ترکیه٬ نمایندگان وابسته به این جریان٬ در بایکوت قرار گرفته و کسی آنان را جدی نمی‌گیرد.

اما با وجود تمام این نکات٬ علاوه بر برخی ظرفیت‌های اجتماعی و سوءاستفاده از عواطف قومی و هچنین به‌کارگیری عوارض جغرافیایی و شرایط خاص اقلیم کردستان عراق٬ نابودی کامل پ.ک.ک را ناممکن جلوه می‌دهد.

روند پیش رو

بر اساس اطلاعاتی که از سوی سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه منتشر شده٬ کل افراد مسلح پ.ک.ک در کوهستان‌ها و مخفیگاه‌های زیرزمینی ترکیه٬ بین ۳۵۰ تا ۴۵۰ نفر و کل نیروهای مسلح این گروه در شمال عراق نیز کمتر از ۳ هزار نفر است. این در حالی است که پیش‌تر٬ نزدیک به ۲ هزار نیروی پ.ک.ک در داخل ترکیه و ۶ هزار نفر نیز در اقلیم کردستان عراق حضور داشتند.

پ.ک.ک در حال حاضر٬ همه تخم‌مرغ‌های خود را در سبد آمریکا گذاشته و به دنبال آن است تا با استفاده از ظرفیت تحرکات خود در مناطق کردنشین شمال سوریه٬ از آنکارا٬ دمشق و واشنگتن٬ امتیازگیری کند.

این در حالی است که آمریکا بارها نشان داده در برابر حملات ترکیه به پ.ک.ک٬ حاضر به مداخله نیست و رویکردی موقتی دارد که در آن٬ استفاده از پ.ک.ک به عنوان یک کارت و آلت عمل٬ به شکل موقتی خواهد بود.

در پایان باید گفت٬ با توجه به حساسیت آنکارا و بغداد٬ نسبت به استقرار قرارگاه‌های پ.ک.ک در سنجار که دسترسی نزدیکی به مرز سوریه دارد٬ تلاش فعلی ارتش ترکیه٬ آن است که پ.ک.ک در کوهستان قندیل محصور و منزوی بماند و روز به روز ضعیف‌تر و ناتوان‌تر شود.