Skip to main content

صفحه اصلى

صفحه اصلى
جمال
عنوان مقاله:
نظر

صفحه اصلى
بازداشت 721 روزنامه نگار در ترکیه طی دوره حکومت اردوغان ادامە


یکی از نمایندگان پارلمان ترکیه از حزب جمهوریخواه خلق در گزارش ویژه‌ای از وضعیت مطبوعات و روزنامه نگاران که آن را روز جمعه به مناسبت برگزاری جشنواره روزنامه نگاران و مطبوعات آزاد در ترکیه تهیه کرده بود، گفت بین سال 2019 تا 2020 721 روزنامه نگار بازداشت و زندانی شدند که از میان این تعداد 93 روزنامه‌نگار هنوز در زندان هستند.

این نماینده همچنین از ممنوعیت رسانه‌ها، یا توقف پخش برنامه‌ها تلویزیونی و جریمه بیش از 158 رسانه و وب‌سایت در زمان اردوغان خبر داد.

سیزگین تانریکولو نماینده شهر استانبول در پارلمان، که داده های گزارش منتشر شده توسط «انجمن آزادی بیان» ماه مه گذشته را تهیه کرده بود، اظهار داشت که مقامات حکومتی ترکیه تاکنون 415 هزار نام برجسته رسانه‌ای را ممنوع ، 140 لینک ارتباط خبری را مسدود 42 هزار توییت را حذف، 12هزار و 450 کانال YouTube و هفت هزار و دویست حساب توییتری را ممنوع کرده‌اند.

او گفت علاوه بر این این آنها 6 هزار 500 حساب در فیسبوک را نیز مسدود کردند.

سیزگین خاطرنشان کرد: «در شش ماهه نخست سال جاری حداقل 19 روزنامه نگار، نویسنده و ناشر به حبس‌های مختلف در دوره های مختلف محکوم شده اند و مقامات حداقل 16 روزنامه نگار را که هنوز حکم دریافت نکرده‌اند بازداشت کرده است. مقامات همچنین حداقل 52 روزنامه نگار را برای مدتی بازداشت و سپس آنها را آزاد کردند».

براساس این گزارش، مقامات ترکیه در ژوئن گذشته 6 روزنامه نگار را دستگیر کردند 3 روزنامه نگار نیز به حبس محکوم شدند ، دیوان عالی قانون اساسی حکم یک روزنامه نگار را تأیید کرد.دادگاه همچنین 5 روزنامه نگار را احضار و پرونده‌هایی علیه یک روزنامه نگار تشکیل داده است.

در این گزارش آمده است که در ماه ژوئن دو کانال تلویزیونی محکوم به پرداخت جریمه شده‌ و دسترسی به 65 سایت اینتذرنتی نیز ناممکن شد.
در همین ماه نیز روزنامه به محرومیت45 روزه از تبلیغات محکوم شد.

گزارش به تهدید روزنامه نگاران که خبرهایی را درباره شهردار سابق استانبول نوشتند اشاره کرده و به مجروح شدن یک روزنامه نگار توسط افرادی مسلح اشاره کرده است.

گزارشگران بدون مرز کشور ترکیه را از نظر آزادی مطبوعات در رتبه 154 از میان 180 کشور جهان قرار داده است.

تانریکولو در اظهارتش در باره این گزارش گفت: «هزاران روزنامه نگار که مخالف حزب عدالت و توسعه هستند از شغل خود برکنار شده‌اند. از طرف دیگر روزنامه نگارانی که سعی می‌کنند کار رسانه‌ای آزاد بکنند، با تحقیقات، دادخواست‌ها و دستگیری‌ها مواجه می‌شوند، در کشورما اکنون وضعیت طوری شده که سردبیران و مدیران قبل از انتشار هر خبری محتوای پان را اول به وکلا برای بررسی می‌دهند و پس از آن منتشر می‌شد».