Skip to main content

سالام اليكيم

سالام اليكيم
Anonymous

سالام اليكيم
درگیری منطقه‌ی تووز که با حمله ارمنستان آغاز شد چند مسئله را روشن ساخت:

‏۱. جمهوری آذربایجان به سلاح‌های مدرنی دست یافته که ارمنستان دیگر بدون پشتیبانی مستقیم روسیه، قادر نخواهد بود

نخواهد بود به چنین اقداماتی دست زند.

۲. ایران که بنا به آمار رسمی بیش سی‌‌ونه درصد (و آمار غیر رسمی پنجاه درصد) از جمعیتش ترک هستند با سکوتش نشان داد که ارزشی برای افکار عمومی نیمی از جمعیتش قائل نیست.
۳. ترکیه که در لیبی بر سیستم دفاع هوایی روسی ضربه‌ی سختی وارد کرده بود به طور عملی به دفاع از جمهوری آذربایجان پرداخت. و بدون رعایت احتیاط‌های معمولش درباره‌ی روسیه، از طریق عملیات پهبادی و انجام مانور مشترک با آذربایجان به طور غیرمستقیم وار جنگ شد. این امر نوعی ورود به قفقاز به عنوان حیات خلوت روس‌ها بود.

۴. تا این در گیری‌ها افکار عمومی جمهوری آذربایجان مایل به بازپس‌گیری قره‌باغ از طریق جنگ نبود. و همین امر نوعی بی‌تفاوتی و انفعال مردم را به طرف‌های بین‌المللی القا می‌کرد. لیکن در گرماگرم این درگیری‌ها ده هزار انسان در شهرهای مختلف به خیابانها ریختند و خواستار اعزام به جبهه‌ها شدند. در معادلات آینده این خیزش مردمی تأثیر بسزایی خواهد داشت.

۵. ترکان این سوی ارس نخستین بار واکنش بسیار وسیعی به این حمله نشان دادند. علاوه بر افرادی که در اتعراض‌های خیابانی دستگیر شدند، فضای مجازی آکنده از اعتراض و همدردی با جمهوری آذربایجان شد.

۶. در این حمله برخی محافل نزدیک به دولت به صورت تلویحی و بخشی از مدیای فارسی به صورت آشکار از ارمنستان حمایت کردند که امر شکاف آذربایجان و مرکز بازهم عمیقتر کرد.

آذربایجان اویانیب. بوندان اؤنجه ساواش خیردالانا یاییلمایینجا کیمسه آیاغا قالخماق ایسته‌میردی.

حربی سورسات باخیمیندان دا آذربایجان اوردوسو گۆوه‌نیله‌جک‌ دورومدادیر.

بوعامیل‌لر بؤلگه‌ده دنگه‌لری دییشه‌ بیلر.