Skip to main content

تایید رسمی ترکیه:رزیم روستایی

تایید رسمی ترکیه:رزیم روستایی
Anonymous

تایید رسمی ترکیه:رزیم روستایی با پول فروش گاز ، از ما طلا می خرد

امروز یک مقام بلندپایه دولت ترکیه، اخباری که پیشتر توسط رسانه ها منتشر شده بود، مبنی بر پرداخت پول گاز ایران به وسیله طلا را به طور رسمی تایید کرد.

وی در این زمینه گفت: جمهوری اسلامی با پول فروش گاز خود به ما، طلا خریداری می کند.



علی باباجان ، معاون نخست وزیر ترکیه تائید عنوان کرد جمهوری اسلامی با پولی که از فروش گاز به آن کشور بدست می آورد، طلا خریده و آن را به ایران وارد می کند. وی در این زمینه اعلام کرده است: پول خرید گاز از ایران به لیره ترک در یکی از بانک‌های آن کشور و در حساب ایران واریز می شود و ایران هم با آن پول طلا خریده و آنرا به ایران منتقل می کند. این اظهارات این مقام ترکیه با رشد بی سابقه و ناگهانی فروش طلا توسط این کشور به ایران نیز تطابق دارد.


چندی پیش روزنامه وال استریت ژورنال طی گزارشی عنوان کرده بود: در نه ماهه اول سال جاری میلادی ترکیه بیش از شش میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار طلا به ایران فروخته است این در حالی است که کل صادرات طلای ترکیه به ایران در سال گذشته ۵۴ میلیون دلار بود.


این اولین بار نیست که طی خبر فروش پایاپای نفت ایران توسط مقامات مختلف دنیا تایید می شود و یا موضوع و پیشنهاد آن مطرح میگردد. پیش از این نیز صحبت هایی از تهاتر گندم با طلا از سوي هند، با توجه به حجم ۱۲ ميليارد دلاري صادرات نفت ايران به این کشور در رسانه ها مطرح شد و حتی وزير تجارت اندونزي نيز درخواست اين كشور براي مبادله پاياپاي كالا با گاز را چندي پيش به مقامات ايراني ارائه كرد. حتی کار به جایی رسید که دولت کشور گواتمالا نیز مدعی شد تنها حاضر است بدهی نفتی خود به ایران را که به مدت 22 سال پرداخت آن به عقب افتاده، با صادارت پشم به تهران بپردازد.


علی سعیدلو معاون امور بین الملل محمود احمدی نژاد نیز چندی پیش معترف شد دولت دهم در نظر دارد نفت و گاز به پاکستان صادر کند و دربرابر برنج، گوشت و گندم از این کشور وارد کند. لازم به ذکر است که این سیاست پیشتر و طی سالهای جنگ بین ایران و عراق مسبوق به سابقه بوده و دولت وقت ایران با تعقیب سیاست فروش تهاتری نفت، به دنبال، سلاح و غذا بود.


حسن منصور، اقتصاددان، در رابطه با سیاست نفت در برابر طلا که تهران برای به دست آوردن پول فروش گاز خود به ترکیه اتخاذ کرده است، به بخش فارسی رادیو بین المللی فرانسه گفت: طلا به شکل عام ارزشی است که بخشی از آن را پول نمایندگی میکند. زمانی امکان دارد پول از اعتبار بیفتد، اما طلا ارزش بین المللی دارد. طلا همیشه در بازار بین المللی قیمت جهانی دارد و تحریم دلار را میشود با استفاده از این طریق، دور زد و از این نظر اندیشه جمهوری اسلامی درست است. اقای حسن منصور، در رابطه با سیاست کلی فروش تهاتری نفت ایران عنوان کرد: یک اصل وجود دارد و آن سیال بودن ارز است. وقتی پول میدهید و جنس میخرید این پول سیال است و میتوانید پول را ببرید به کشوری که جنس با ارزش بهتر و قیمت کمتربدهد. اما در شیوه پایاپای این مسیله وجود ندارد، امکان دارد جنس مرغوب نباشد و یا قیمت بالاتر باشد از این رهگذر کشور ضرر میکند. اما مشکل فوری که آن واردات در جمهوری اسلامی است به این شکل حل میشود. این کارشناس مسایل اقتصادی بر تاثیر مخرب معاملات اینگونه بر تولیدکنندگان داخلی تاکید میکند.


در لینک زیر بشنوید:گفتگوی رادیو فرانسه با حسن منصور

http://www.persian.rfi.fr/aef_player_popup/rfi_player#