Skip to main content

"آراز تورک" عزیز؛ فعالین ملی

"آراز تورک" عزیز؛ فعالین ملی
دنیز ایشچی

"آراز تورک" عزیز؛ فعالین ملی روشنفکر آذربایجانی مقیم تهران و شهرهای غیر آذربایجان کارهای بزرگی در راه روشنگری و نهادینه کردن فعالیتهای ملی مدنی آذربایجانیها انجام داده و می دهند. همین چند هفته پیش بود که شاهد برگزاری جشنواره شعر شاعران زن اذربایجانی توسط "انجمن ادبی صابر" در تهران بودیم. استقبالی که از مسابقات فوتبال تراکتورسازی در تهران و شهرهای دیگر به عمل می آید، یا فعالیتهای فرهنگی مدنی دانشجویان آذربایجانی در تهران و شهرهاید دیگر را میشود نام برد. از این نمونه ها خیلی داریم.
در مورد جهالت شیعه گری با شما و هومن عزیز موافقم. به موازات تشکیل کمپانی هند شرقی و آمدن برادران شرلی توسط استعمار انگلیس به ایران، شیعه گری توسط قزلباش و صفویان بصورت مذهب رسمی در آمد. کشتار وسیعی که در تبریز صورت گرفت هنوز در یادها زنده است.

هومن عزیز، خیلی مشتاقم با نظرات شما بیشتر آشنا بشوم. احساس می کنم شما از دریچه جدید و دیگری به مسائل نگاه می کنید که برای من تازگی دارد. نگرش از چنین زاویه ای تاریکی های زیادی را برای امثال من روشن می کند. در مورد ریشه های جهالت و بربریت شیعه گری، فقط نمیشود آنرا به "فرهنگ روستائی" نسبت داد. به نظر من طفیلی گری فرهنگ بازار سنتی در متزاج با شیعه گری ،مساجد و روحانیت وابسته به آن در این زمینه نقش محوری را ایفا می کنند. آنها هستند که بودجه لازم جهت هزینه های این دسته ها، چلوخوریهای روزهای محرم، نوحه خوانها، تامین کمک هزینه های لازم به روستائیهایی که به این دسته ها آورده می شوند را تامین می کنند. کسانی که از طریق در جهالت نگه داشتن میلیونها مصرف کننده ای که نقش فعالی در اقتصاد صنعتی و تولیدی ندارند، ثروتهای افسانه ای می اندوزند، چه کسانی هستند که به مردم توصیه کی کنند توی سرشان بزنند و حسین حسین گویان به حال خود گریه بکنند.