Skip to main content

اعلام موجودیت کمیته بین

اعلام موجودیت کمیته بین
Anonymous

اعلام موجودیت کمیته بین‌المللی برای حل مسئله کرد توسط شخصیت‌های برجسته جهانی در وحله‌ی اول این کمیته‌ کوردستان ترکیه‌ را مد نظر دارد ولی قطعأ به‌ کوردستان تورکیه‌ محدود نخواهد شد و کوردستان ایران را نیز در بر خواهد گرفت در زیر نام فقط تعدادی از شخصیتهای جهانی آمده‌ که‌ این تعداد به‌ مراتب بیشتر است

‏‎Aram Ebrahimkhas‎‏
اعلام موجودیت کمیته بین‌المللی برای حل مسئله کرد توسط شخصیت‌های برجسته جهانی
ANF
08:42 / 04 دسامبر 2012

بروکسل - بنا به فراخوان «دزموند توتو, برنده جایزه صلح نوبل و از رهبران جنبش آپارتاید آفریقای جنوبی» کمیته‌ای بین‌المللی برای حل مسئله کرد در ترکیه و آغاز مذاکرات, تشکیل داده شد. این کمیته که «کمیته بین‌المللی آشتی» نام دارد روز گذشته در شهر بروکسل بطور رسمی اعلام موجودیت کرد. از جمله شخصیت‌های برجسته‌ای که تشکیل این کمیته را امضا کرده‌اند, «دالای لاما» رهبر روحانیان تبت , «گری آدامز» رئیس « Sinn Fein», «جیمی کارتر» رئیس‌جمهور اسبق آمریکا می‌باشند.

سیاستمداران, فعالان حقوق بشر و برندگان جایزه صلح نوبل برای اینکه بصورت رسمی «کمیته‌ای بین‌المللی صلح» برای حل مسئله کرد تشکیل داده و موجودیت آن را رسما اعلام کنند, در بروکسل کنفرانسی خبری برگزار کردند. «آنا لورین» دبیرکل کمیته صلح اولین سخنران این کنفرانس بود. لورین خاطرنشان ساخت که هدف کمیته این است که مذاکرات میان دولت ترکیه و رهبر خلق‌کرد, عبدالله اوجالان آغاز شود.

«دزموند توتو» برنده جایزه صلح نوبل از آفریقای جنوبی پیامی ویدیویی برای این کنفرانس فرستاد. توتو گفت:«باید میان اوجالان و دولت ترکیه مذاکرات شروع شود. اوجالان نخستین مخاطب برای حل مسئله کرد است». توتو خواستار اعلام آتش‌بس از دو طرف شد.

سپس «ریگزین چودون گنک‌هانگ» نماینده «دالای لاما» رهبر روحانیان تبت سخنانی ایراد کرد. گنگ‌هانگ گفت که «دالای لاما» سالهاست برای حل مسایل مناطقی که در آنها جنگ هست, تلاش می‌کند و گفت که در پنجاهمین سالگرد اعلام «منشور جهانی حقوق بشر» باید همه مشکلات از طریق دیالوک حل گردند. وی افزود:«جهان‌گرایی گسترش یافته. هر معضلی بر همگان تأثیر می‌گذارد».
«اسا موسی» وکیل مدافع به نمایندگی از طرف «دزموند توتو» در کنفرانس شرکت کرد و سلام‌های گرم کیپ‌تاون پایتخت آفریقای جنوبی را به حاضران کنفرانس رساند. وی اذعان داشت که باید میان دولت ترکیه و اوجالان مذاکرات صلح آغاز شود و متن فراخوان هم توسط بسیاری از شخصیت‌هایی که برنده‌جایزه صلح نوبل هستند, امضا شده است.
موسی گفت:«هرچند میان کردها و ترکها اختلاف دیدگاه وجود دارد, اما باید مسایل از طریق دیالوگ حل گردد. همچنانکه در آفریقای جنوبی صورت گرفت».
«دالای لاما» رهبر تبت, «ژوزه راموس هورتا» رئیس‌جمهور اسبق تیمورشرقی, «گری آدامز» رهبر Sinn Fein, جیمی کارتر رئیس‌جمهور سابق آمریکا, «کژل مانکه بودویک» نخست‌وزیر سابق نروژ, «اینگ‌وار کارلسون» نخست‌وزیر سابق سوئد, «پاوو لیپونن» نخست‌وزیر سابق فنلاند, «آندره ژوگرسن» نخست‌وزیر دانمارک و «کژلد اولسن» وزیر خارجه سابق دانمارک از جمله شخصیت‌های برجسته‌ جهان هستند که بنا به فراخوان «دزموند توتو» در کمیته بین‌المللی صلح جای می‌گیرند.