Skip to main content

آنچه در اصل ۱۵ قانون اساسی

آنچه در اصل ۱۵ قانون اساسی
Anonymous

آنچه در اصل ۱۵ قانون اساسی آمده آزاد بودن تدریس ادبیات محلی و قومی در کنار زبان فارسی است.
اصل ۱۵ قانون اساسی:
زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است. اسناد و مکاتبات ومتون رسمی باید با این زبان و خط باشد(دقت کنید کلمه باید الزام آور است) ولی استفاده از زبانهای محلی و قومی در مطبوعات و رسانه های گروهی و تدریس ادبیات آنها در مدارس، در کنار زبان فارسی آزاد است.
باید توجه داشت آزاد بودن تدریس ادبیات محل برای دولت و حکومت الزام آور نیست بلکه به عهده خود اقوام است.
استفاده از زبان های محلی و قومی در رسانه ها و مطبوعات نیز که در سراسر کشور آزاد است.اما باید توجه داشت که بین تدریس ادبیات یک زبان با آموزش آن زبان تفاوت اساسی وجود دارد که بعضی ها دانسته یا ندانسته به آن توجه نمیکنند.در دبیرستان آموزش زبان فارسی و ادبیات فارسی

(شامل بررسی متون کهن فارسی ،اشعار ،زندگی بزرگان ادب فارسی و..)دو درس جداگانه هستند.مثلا اگر زبان ترکی را در نظر بگیریم تدریس زبان ترکی یعنی آموزش الفبا،جمله بندی،خواندن و نوشتن و…(که در قانون اساسی نیامده است) اما ادبیات ترکی مانند حیدر بابا و اشعار شاعران معاصر و شرح زندگی آنان و .. که میتوان به صورت شفاهی در کلاس درس به آن پرداخت.در ضمن خوبه اصل 9 قانون اساسی روهم بخونید.(خلاصش اینه هیچ کس یا گروهی حق ندارد به بهانه داشتن آزادی شخصی و گروهی و... به استقلال و تمامیت ارضی کشور خدشه وارد کنه و بر عکس)