Skip to main content

«هدف» نیک‌ آهنگ کوثر بود نه

«هدف» نیک‌ آهنگ کوثر بود نه
Anonymous

«هدف» نیک‌ آهنگ کوثر بود نه مهدی هاشمی‌
ای کاش ماله کشان ما نیز هدفی داشتد....
چپ مفاهیم گسترده و گاه متناقضی را در بر میگیرد....
چپ مفاهیم گستردچپ در ایران بر اساس اندیشه های خام و هیچ استالین و لنین بوجود آمد و با تکیه بر لمپنیسم جامعه هیچ نقشی را به خوبی نتوانست ابراز کند و فقط به عنوان بازیچه و آلت دستی در دوران شوروی به کار گرفته میشد.البته مفهوم چپ در ایران بسیار متفاوت تر است جایی که سیاسیون اقتصاد را هدایت میکنند بر خلاف غرب که اقتصاد سیاسیت را هادیست تعابیر نیز گاه و بیگاه تغییر مکان میدهند.چپ در آذربایجان کاملا متفاوت با چپ ایرانی بود که در ادامه بررسی خواهیم کرد.
...

...محمد علی عموئی در مصاحبه با روزنامه اعتماد و سئوال این چنین پاسخ می دهد:

- در واقع‌ در اين‌ دوران‌ علاوه‌ بر حزب‌ توده‌ ايران‌، فرقه‌ دموكرات‌ آذربايجان‌ و حزب‌ دموكرات‌ كردستان‌ نيز وجود داشت‌. آيا در نقاط‌ ديگر كشور، مثلا خراسان‌ جريان‌ چپ‌ ماركسيستي‌ وجود داشت‌؟

عموئی: اين ها چپ‌ ماركسيستي‌ نبودند. مثلا فرقه‌ دموكرات‌ آذربايجان‌ بر مبناي‌ كسب‌ حقوق‌ دموكراتيك‌ خلق‌ آذربايجان‌ در چارچوب‌ تماميت‌ ارضي‌ ايران‌ پديد آمد. در واقع‌ خواستار يك‌ نوع‌ خود مختاري‌ بود و يا حزب‌ دموكرات‌ كردستان‌ در پي‌ نزديك‌ به‌ يكصد سال‌ مبارزات‌ خلق‌ كرد براي‌ حقوق‌ طبيعي‌ خود تلاش‌ مي‌كرد.

- بنابراين‌ ايدئولوژي‌آنها چپ‌ ماركسيستي‌ نبود، پس‌ چرا به‌ شوروي‌ وابسته‌ بودند؟

عموئی: آن ها ابدا چپ‌ ماركسيستي‌ نبودند، با اين كه‌ پيشه‌ وري‌ در راس‌ جريان‌ بود و كادرهاي‌ توده ای و ماركسيست‌ بين‌ آن ها وجود داشت‌ اما اهداف‌ و برنامه‌هاي‌ آن ها كاملا يك‌ برنامه‌ ملي‌ در زمينه‌ حقوق‌ دموكراتيك‌ خلق‌ آذربايجان‌ بود. دلبستگي‌ آن ها به‌ اتحاد شوروي‌ هم ناشي‌ از شناخت‌ ماهيت‌ آن‌ كشور بود.
طبل بزرگ زیرپای چپ ( به مناسبت ۲۱ آذر)
یکشنبه, دسامبر 9, 2012 - 19:04
رضا طالبی
...
و در قرن ۲۱ پرت و پلا در بسته بندی چپ؟!