Skip to main content

مجيز گويی کوبلر از مالکی در

مجيز گويی کوبلر از مالکی در
Anonymous

مجيز گويی کوبلر از مالکی در روز جهانی حقوق بشر، به رغم اعدامهای فزاينده و نقض سيستماتيک حقوق بشر در عراق

سکوت درباره دو قتل عام، شکنجه روانی و محاصره چهار ساله اشرف و تبديل ليبرتی به زندان

در شرايطی که جامعه جهانی، دبيرکل ملل متحد، عفو بين الملل و ديگر سازمانهای بين المللی مدافع حقوق بشر نگرانی خود را از شکنجه و اعدام روزافزون و نقض سيستماتيک و وخيم حقوق بشر در عراق ابراز می کنند، مارتين کوبلر، نماينده ويژه دبيرکل در عراق در يک مجيزگويی مهوع به مناسبت روز جهانی حقوق بشر در حضور مالکی گفت:
«صحبتهای نخست وزير همان برنامه يی است که سازمان ملل درباره حقوق بشر دارد. اين التزام درست و واقعی نسبت به حقوق بشر است... وجود وزارت حقوق بشر بيانگر اهميت قائل شدن اين کشور به حقوق بشر است... از اين که نخست وزير در اين مراسم است بسيار خوشحالم و اين نشانه بسيار مهمی است که حضور بزرگوارانه جناب نخست وزير به اين معنی است که به حقوق بشر در عراق توجه دارد. از وزير حقوق بشر نيز به خاطر همکاری عظيمی که با يونامی و با شخص من و حقوق بشر در ژنو همکاری می کند، تشکر می کنم».

اين در حالی است که مالکی در همين جلسه و قبل از سخنان مارتين کوبلر به دفاع از جناياتی که همه روزه در عراق رخ می دهد، پرداخت و گفت: «اين دولت است که حد و حدود آزادی افراد را مشخص می کند تا مزاحم آزادی ديگران نشود. ما خواستار آزادی هستيم ولی به شرطی که به نظام عمومی کشور تجاوز نشود. من می شنوم که فلان زندان نقض حقوق بشر صورت گرفته است. ممکن است عناصر نظام سابق باشند که چنين کاری بکنند ولی تا کنون کسی نگفته است که کدام مورد بوده است. کميسيون حقوق بشر مجلس انگار کارش فقط بازديد از زندانهاست. پس حقوق کودکان چه می شود؟ حقوق زنان چه می شود؟ حقوق کسانی که هدف تروريسم بوده اند چه می شود؟ فرقه گرايی از کجا آمده است. جدال پيرامون حقوق بشر در عراق تنها منحصر به زند انيان شده است».

دبيرکل در هر سه گزارش خود به شورای امنيت در سال 2012 از گسترش نقض حقوق بشر در عراق ابراز نگرانی کرده است. وی در آخرين گزارش در نوامبر امسال تصريح می کند: «از گزارش قبلی ام 43تن اعدام شده اند که به اين ترتيب جمع اعدام شدگان در سال 2012 به 113تن می رسد، در حالی که اين عدد در سال2011 به 67 و در سال 2010 به 18 بالغ می شد... بيشتر اعدام شدگان تحت بند 4 قانون ضدتروريسم محکوم شده اند… يونامی در ديدارهای منظمش از محلهای بازداشت در سراسر عراق متوجه شده است که بسياری از بازداشتيها برای مدت طولانی قبل از محاکمه در بازداشت بوده اند و بسياری از تأسيسات اين زندانها با استانداردهای بنيادين انسان دوستانه انطباق ندارد. يونامی همچنين به طور مستمر گزارشهايی درباره شکنجه در زندانها دريافت می کند».
علاوه بر اين مارتين کوبلر در سخنانش که به وضوح چراغ سبزی برای ادامه کشتار و سرکوب توسط دولت عراق محسوب می شود، اقدامات تروريستی و انفجارهای جنايتکارانه و ديگر دخالتهای سرکوبگرانه نيروی تروريستی قدس در عراق را به فراموشی سپرد و از دو قتل عام ساکنان اشرف توسط نيروهای تحت امر مالکی و کشتن 50تن از آنان و مجروح کردن بيش از 1130تن و شکنجه روانی و محاصره چهار ساله اشرف و ليبرتی و زجرکش کردن شماری از بيماران و مجروحان، ممنوعيت رفت و آمد از ليبرتی و تبديل ليبرتی به زندان بر اساس گزارش گروه کار بازداشتهای خودسرانه ملل متحد، جلوگيری از انتقال تجهيزات ضروری پزشکی از اشرف به ليبرتی، جلوگيری از ورود وکلا، نمايندگان مجلس، خبرنگاران و فعالان حقوق بشری به اشرف و ليبرتی، هيچ ذکری به ميان نياورد.
مارتين کوبلر بيش از آن که ملل متحد و ارزشها و قوانين آن را نمايندگی کند، دولت دست نشانده فاشيسم دينی در عراق را نمايندگی و تبليغ می کند. مقاومت ايران بار ديگر از دبيرکل می خواهد، يک نماينده بی طرف و ذيصلاح برای بررسی وضعيت اشرف و ليبرتی منصوب کند.

دبيرخانه شورای ملی مقاومت ايران
24آذر91 (14دسامبر2012)