Skip to main content

آقاي "آيدين"

آقاي "آيدين"
Anonymous

آقاي "آيدين"
جناب شاملي را همه با اسم و فاميل مي شناسند. شما و آقاي "جوشقون"نام را كسي رٶيت نكرده است. معلوم نيست كه آيا شما دو نفر يكي هستيد يانه؟ معلوم نيست كه اگر پشت اين دو امضاي مستعار كس سومي است كه با نام واقعي هم مي نويسد يا تنها مستعار نويس است؟ معلوم نيست كه كس يا كساني كه پشت اين نامها هستند، در گذشته چه كاره بوده اند و همين فردا با چه اسم با مسما يا بي مسمايي جديدتر به ميدان كامنت نويسي و مقاله نويسي وارد خواهند شد. اين كار جناب توكلي در اين سايت واقعا كار نيك و پسنديده اي است. اما هر از هر چيز خوبي سواستفاده هم ممكن است و واقعا بايستي از خير چيزهاي خوبي كه ميزان سو استفاده از آنها بالاست گذشت. حدس بنده اين است كه آقاي توكلي هم بالاخره به اين نتيجه ناخوشايند خواهند رسيد.
من كاري ندارم كه با نام و بي نام در مورد شعر و گل بلبل و موضوعات بسيار جدي بدور از مناقشه نوشت.

. منتها كساني كه با اسامي مستعار وارد اين بحثها ميشوند، بعضا از حداقل احساس مسئوليت هم به دورند. پسنديده تر و دمكراتيك تر ميبود كه جواب آقاي شاملي بجاي "جوشقون" با نام و امضاي فرد واقعي پشت سر اين نام داده ميشد و در عوض آنجا كه بحث از سوي صاحبان اسامي مستعار شروع ميشود، جوابها و كامنتها هم با همين "جوشقون"، "آيدين"، "احمد" و غيره و ذالك مجاز باشد. افراد پنهان شده پشت اسامي مستعار ميتوانند بي مهابا هر نظري و هر كار درست و نادرستي از جمله هتك حرمت قلم و هتك حرمت ديگران را مرتكب شوند بدون اينكه چيزي از دست دهند. ترمز اجتماعي موجود در مورد لزوم رعايت قوانين بازي، تنها در مورد افراد حقيقي با نام و شخصيت شناخته شده عمل ميكند و در نتيجه وارد رينگ ايران گلوبال شدن كه در آن افراد شناخته شده با هويت واقعي از سوي صاحبان اسامي مستعار مورد نوازش قرار ميگيرند، حتما نكات مثبتي در خود دارد اما اين نكته مهم منفي را هم دارد كه بازي در شرايط برابر نيست. من هيچكدام از طرفين اين بحثها را از نزديك نميشناسم و اين پيشنهاد من به نفع همه خواهد بود يعني همفكران افراد پشت اسامي "آيدين" و "جوشقون" هم در صورتي كه با اسامي واقعي خودشان وارد بحث و ديالوگ بشوند اين مصونيت را خواهند داشت كه از سوي افراد پنهان در پشت اسامي مستعار مورد هتك حرمت واقع نشوند.
اميدوارم كه اينكار از نظر فني عملي باشد و مورد توجه آقاي توكلي هم واقع بشود كه مقالات پولميك به دو دسته تقسيم شوند و در مورد مقالات داراي امضاهايي كه هويت فرد صاحب امضا روشن است، ميدان منحصر به افراد داراي هويت شناخته شده باشد. ممكن است تعداد كامنت نويسان و تعداد مقالات جوابيه در اينصورت كمتر شود. بنظر من هم اينك هم افراد معدودي در هر يك از موضوعات مورد اختلاف فعالند و تنوع اسامي نتيجه قوه تخيل اين كامنت نويسان است كه دچار هيچ محدوديتي براي انتخاب اسامي مستعار رنگارنگ نيستند. مقالاتي از نوع جوابيه "جوشقون" هم در صورتي كه فرد پشت اين اسم، بخواهد وارد يك بحث جدي شود اجبار بايستي با نام واقعي خودش باشد كه اينهم تعداد مقاله جوابيه را پايين نياورده و تنها ميزان احساس مسئوليت و رعايت قواعد بازي را بالا خواهد برد