Skip to main content

مردم شهرهای رمادی، فلوجه،

مردم شهرهای رمادی، فلوجه،
Anonymous

مردم شهرهای رمادی، فلوجه، موصل، تکريت و سامرا به رغم اقدامات سرکوبگرانه نوری مالکی بعد از نماز جمعه به خيابانها ريختند. شعارهای تظاهر کنندگان عراقی عليه مالکی با الگوی قيام کنندگان سوری عليه بشار اسد: يا الا گمشو ای بزدل! ای مالکی، ای مزدور! ای مالکی ای دجال! به بشار نگاه کن و خودت را ببين! ای مالکی ای ملعون ای مالکی! ای مالکی ای ابليس! ای که ريشه ات از رژيم ايران است!
ای مالکی ای شيطان ای که اصلت از ايرانه

يالا برو ای بزدل
ای مالکی ای مزدور
ديگر جايی نمانده است کافيست و بس است
به نظر می رسد نمی فهمی
يالا برو ای بزدل
ای مالکی ای دجال اهل فلوجه مرد هستند
هنگام پيشروی مثل کوه هستند
يالا برو ای بزدل
ای مالکی ای حقير خون شهدا ارزشمند است
برای عبرت به بشار نگاه کن و خودت را ببين
وضعيت تو هم مثل اوست ای بزدل
ای مالکی ای بزدل يالا برو ای بزدل
ای مالکی ای ملعون ای بدتر ا

عراق روز جمعه صحنه بالا گرفتن بهار عربی و شعارهای الشعب يريد اسقاط النظام مردم سرنگونی نظام را اراده کرده اند عليه حکومت مالکی تحت عنوان قيام عزت و کرامت بود. به رغم بسيج سرکوبگرانه نوری مالکی برای ممانعت از شکل گيری تظاهرات و جلوگيری از پوشش خبری تلويزيونها و حضور نمايندگان خبرگزاريها صدها تن از قيام کنندگان عراقی در استانهای الانبار، موصل و صلاح الدين در تظاهرات اعلام شده روز جمعه عليه خودکامگی و ديکتاتوری مالکی به پاخاستند. تظاهرات بزرگ شهرهای رمادی، فلوجه، سامرا، تکريت و موصل مردم عراق با خواست سرنگونی مالکی و با شعارهايی مشابه شعارهای قيام کنندگان سوری و همچنين با شعار الشعب يريد اسقاط النظام از سوی ناظران و رسانه های عربی و بين المللی اوج جديدی از خيزشهای مردمی در عراق عليه حکومت مالکی ارزيابی شده است. تلويزيون الجزيره گزارش داد در يک تجمع گسترده که با الهام از قيامهای عربی جمعه عزت و کرامت نام گرفته است، فرياد الانبار مجدداً عليه نوری مالکی بلند شده است.
تجمع در الانبار و بستن جاده ای که عراق را به اردن، سوريه و عربستان سعودی وصل می کند هم چنان ادامه دارد. هيأتهايی از استانهای صلاح الدين، نينوا، ديالی، بغداد، بابل، ذيقار، واسط و اقليم کردستان نيز به تظاهر کنندگان در الانبار پيوستند. هيأت بزرگی از شيوخ عشاير جنوب در تحصن برادرانشان در استان الانبار حاضر شده و با خواسته های مشروع آنها اعلام همبستگی کردند. تلويزيون بغداد گزارش داد اين بزرگترين تظاهرات در فلوجه و در تاريخ عراق بوده است. به گفته متحصنان اين تظاهراتی ملی است.
در موصل نيز تظاهرات گسترده يی برگزار شد. تلويزيون الجزيره گزارش داد راهپيمايی بزرگی در موصل صورت گرفت که تا ميدان خضرج ادامه داشت.
تظاهر کنندگان در نينوا تهديد به شورش کردند.
تلويزيون السومريه گفت تظاهر کنندگان از دولت خواستار اجرای خواسته هايشان شدند و تهديد کردند که اگر به خواسته هايشان توجه نشود دست به شورش دست خواهند زد.
تلويزيون بغداد در گزارش ديگری از تظاهرت مردم سامرای عراق گفت تظاهرات عظيم مردم سامرا در جمعه عزت و کرامت در حمايت از تحصن کنندگان الانبار برگزار شد.
15 قافله از بصره خود را به محل تحصن در رمادی رساندند و به تظاهر کنندگان پيوستند و با تظاهر کنندگان و خواسته هايشان اعلام همبستگی کردند.
به گزارش اين تلويزيون نيروهای امنيتی در ديالی جهت جلوگيری از هر گونه تظاهرات در حمايت از تحصن کنندگان الانبار کليه مسيرها را بستند. در موصل نيروهای امنيتی با شليک هوايی مانع تجمع و تظاهرات مردم می شدند و از آمدن آنان به محل تظاهرات ممانعت می کردند.
در فلوجه تظاهر کنندگان سه تابوت سمبليک را روی دست گرفته بودند روی يکی از آنها نوشته شده بود آزادی در عراق، روی ديگری وعده های المالکی، و روی سومی نوشته شده بود قضاييه عراق. اين تظاهرات جاده بين عراق با سوريه، اردن و عربستان را قطع کرده بود. علاوه بر تظاهرات عظيم در فلوجه تظاهرات خشمگينانه ای عليه دولت مالکی در موصل، بيجی، تکريت و سامرا نيز برگزار شد. تلويزيون الجزيره در گزارش ديگری گفت در تظاهرات امروز مردم عراق عليه مالکی صدها هزار عراقی خواستار آزادی زندانيان در زندانهای عراق به ويژه زنان زندانی شدند. محمد الفيصل رئيس کانون وکلای عراق همراه با يک هيأت بزرگی از وکلا و شخصيتهای قضايی از بغداد، فلوجه، بصره، تکريت و ناصريه در همبستگی با مردم رمادی و حمايت از خواسته هايشان مبنی بر آزادی زنان و مردان زندانی بيگناه در تظاهرات رمادی شرکت کردند. الجزيره در گزارش خود از فلوجه گفت تظاهر کنندگانی که از مناطق جنوبی آمده اند می گويند می خواهند طائفه گرايی را نفی کنند، اکنون در اين جا شعارهايی در مدح امام حسين و امام علی ابن ابی طالب عليها سلام جريان دارد تا از اين طريق اين شبهه را که دولت مالکی می گويد تظاهر کنندگان فرقه گرا هستند رد کنند. اين جمعيت خواستار احقاق حق هستند.
خطيب نماز جمعه در فلوجه گفت ما برای فرياد کردن رنج ها و زخمهايمان و پايان دادن به ظلم عليه زنانمان برخاسته ايم، ما خواستار سربلندی مردم عراق از شمال تا جنوب هستيم.
تلويزيون بغداد نيز گفت به رغم تلاش نيروهای دولت مالکی در فرماندهی عمليات الانبار تظاهر کنندگان خود را در نقاط مختلف به محل تحصن در الانبار رساندند.

مقتدا صدر رهبر جريان صدرخواستار برآورده کردن خواسته های مردم الانبار شد. فراکسيون الاحرار وابسته به به مقتدا صدر در پارلمان عراق گفت با تظاهر کنندگان الانبار عليه فساد و ديکتاتوری همراه است.
مها الدوری نماينده پارلمان عراق از جريان احرار گفت: جريان صدر و رهبر آن مقتدا صدر تا زمانی که تظاهراتها عليه فرقه گرايی و ديکتاتوری باشد محکم در کنار تظاهر کنندگان الانبار و شهرهای ديگر ايستاده اند.
به گزارش تلويزيون الرافدين نوری مالکی در تلاشهای سرکوبگرانه اش برای مقابله با تظاهرات مردم عراق به ايجاد نقاط بازرسی در شرق فلوجه دست زد. نيروهای مالکی از ورود خبرنگاران و خودروهای پخش مستقيم که از بغداد جهت ورود به شهر و پوشش خبری تظاهرات می آمدند جلوگيری می کردند و هزاران تن از مردم را در آن نقطه نگه داشتند. تلويزيون بغداد گفت فرماندهی عمليات الانبار مانع ورود خبرنگاران به استان شد.