Skip to main content

اعتراضها در شهرهای مختلف عراق

اعتراضها در شهرهای مختلف عراق
Anonymous

اعتراضها در شهرهای مختلف عراق عليه نوری مالکی گسترش می يابد
تلويزيون الجزيره: تظاهرات عراق با5سال تأخير صورت گرفته است، فرض بر اين بودکه عراق اولين کشوری باشد که بهار عرب در آن به وقوع بپيوندد.. مردم الانبار بيش از رهبرانشان آگاهند، به همين جهت تصميم به طغيانی بی سابقه گرفتند و تصميم گرفتند که به خيابانها بريزند تا صدايشان شنيده شود و خشم و نارضايتی خودشان را از وضعيت طاقت فرسايی که در آن زندگی می کنند بيان کنند. تا اين که المالکی و اياديش را به اين نقطه برساند که دولت فرقه گرا نمی تواند و نبايد ادامه پيدا کند و هيچ جايگزينی به جز مشارکت در حاکميت وجود ندارد.


تلويزيون الجزيره با پخش اين قسمت از سرمقاله روزنامه ”القدس العربی“ به نقل از اين روزنامه افزود: فرض بر اين بودکه عراق اولين کشوری باشد که بهار عرب در آن به وقوع بپيوندد، ولی نان به نرخ روز خوردن سياسيون عراق و دشمنيهای برخی با برخی ديگر بيش از دشمنی با المالکی، همه اين عوامل موجب اين تأخير شده است.
اعتراضات و اعتصابات در شهرهای مختلف عراق، عليه نوری مالکی ديکتاتور عراق جديد گسترش می يابد.

تلويزيون بغداد گزارش داد «امروز يکشنبه به رغم منع تردد و جلوگيری از حضور خبرنگاران تلويزيونهای ماهواره ای، تظاهرات در خيابانهای شرقاط در حمايت از خواسته های مردم عراق جريان دارد».

تظاهر کنندگان در شهر رمادی در مرکز استان الانبار برای هشتمين روز متوالی تحصن خود را عليه نوری مالکی ادامه دادند. آنها درخواسته های خود بر ضرورت آزادی زندانيان بيگناه و حسابرسی از عاملان هتک حرمت در زندانهای نوری مالکی تأکيد کردند.

احمد العلوانی رئيس کميسيون اقتصاد پارلمان عراق اعلام کرد رسيدن هيأتهای عشايری و مردمی از استانهای مختلف برای همبستگی با متحصنان الانبار برای هشتمين روز ادامه دارد، وی افزود: هيأتهای عشايری از نيروهای ارتش می خواهند تا به متحصنان تعرض نکنند و جاده را برای آنها تأمين نمايند.

شيخ سعيد اللافی سخنگوی رسمی متحصنان الانبار گفت: «امروز همه مردم استان الانبار بدون استثنا آمده اند تا با صدايی کوبنده توسط جوانان و شيوخ و عشاير و علمای خود ظلمی را که به اهالی اين استان روا داشته شده ابراز نماييم. ما به خواست خدا تا محقق شدن خواسته هايمان به تحصن خودمان ادامه خواهيم داد. ما جز برای محقق کردن خواسته هايمان نيامده ايم قبل از هر چيز هم بايد فوراً خواهران زندانی ما از زندانهای بغداد آزاد شوند، زنانی که ما را به ياری خود فرامی خوانند»...

تلويزيون الرافدين گزارش داد به دليل فوت يک زندانی اهل رمادی به دست نيروهای مالکی در بغداد، فضای خشم ونفرت شديدی در رمادی حاکم شده است. زندانی ”محمد عواد الحلبوسی“ 5روز پيش به دست نيروهای مالکی دستگير شد و روز پنجشنبه، در حالی که آثار شکنجه بر روی بدنش بود، به خانواده اش تحويل داده شد. نيروهای نوری مالکی اين خانواده را تهديد کردند در صورتی که اقدام به تشييع جنازه بکنند همه خانواده را دستگير خواهند کرد.

تظاهر کنندگان عراقی در موصل نيز روز شنبه برای سومين روز متوالی به تظاهرات و تحصن خود در ميدان احرار ادامه دادند. آنها برای همبستگی با تظاهر کنندگان الانبار دست به تظاهرات زدند و مجدداً بر خواسته خود برای آزادی زندانيان تأکيد کردند.

شورای استان نينوای عراق اعلام کرد از امروز يکشنبه به مدت سه روز تمامی اداره های دولتی به جز اداره های خدماتی در اعتصاب خواهند بود. شورای استان نينوا تهديد کرد در صورتی که دولت به خواسته هايشان پاسخ ندهد استعفا می دهد.
قاسم صلاح عضو شورای استان نينوا در يک کنفرانس مطبوعاتی گفت ”شورای استان نينوا يک جلسه فوق العاده با حضور استاندار اثيل النجيفی تشکيل داد و او خواسته های تظاهر کنندگان را به اعضای شورا تحويل داد. اين خواسته ها شامل آزادی زنان و مردان زندانی و تحويل پرونده های آنها به استان هايشان، لغو ريشه کنی، و خارج کردن ارتش و پليس مرکزی به خارج از شهر موصل می باشد. وی افزود ”در صورتی که دولت به اين درخواستها پاسخ ندهد شورای استان در همه ادارهای دولتی به استثناء اداره های خدماتی اعلام اعتصاب خواهد کرد و شورای استان، استاندار و معاونانش استعفا خواهند داد“...

عشاير عرب کرکوک نيز تصميم گرفتند امروز يکشنبه برای آزادی فوری تمامی زندانيان بيگناه در زندانهای نوری مالکی دست به تظاهرات بزنند.
فراکسيون حل از جريانهای تشکيل دهنده ائتلاف العراقيه اعلام کرد که عضويتش در پارلمان عراق و شورای استان الانبار را تا زمانيکه خواسته های متحصنان اجرا شود به حالت تعليق در می آورد.

اسامه النحيفی رئيس پارلمان عراق گفت روی آوردن مردم به تظاهرات نشانه وجود بحران بزرگ بی اعتمادی بين دولت نوری مالکی و مردم به دليل وعده های مکرر داده شده به مردم بدون تحقق هيچ يک از آنها است..

عبدالکريم السامرايی وزير علوم و تکنولوژی و از رهبران العراقيه گفت وزيران و پارلمانترهای العراقيه استعفايشان را در اختيار رهبران العراقيه قرار داده اند تا در صورتی که دولت خواسته های تظاهر کنندگان را برآورده نکند، موضع مناسب اتخاذ نمايد.

مظهر الجنابی نماينده پارلمان از فراکسيون العراقيه گفت تظاهرات الانبار متوقف نخواهند شد مگر بعد از برآورده شدن خواسته هايشان.

سلمان الجميلی رئيس فراکسيون پارلمانی العراقيه درباره واکنش دولت نوری مالکی به تظاهرات مردم الاانبار گفت: من فکر می کنم که نوری مالکی راهی در برابر خود جز روی آوردن به بحرانی ديگری نمی بيند تا اين که بتواند از اين بحران خارج شود ولی من می گويم اين بحران جامعه و بحران امت است.