Skip to main content

با سلام

با سلام
Anonymous

با سلام
1. در مورد مساله کاربرد شعر در تاریخنگاری باز بر همان باور قبلی ام هستم. اگر هم برای شما غیر منتظره و قانع کننده نمی باشد می توانید به کتابهای روش تحقیق در تاریخ از جمله 4 جلدی روشهای پژوهش در تاریخ با این مشخصات مراجعه بفرمایید : ساماران ، شارل و دیگران : 1375 ، روشهای پژوهش در تاریخ ، مترجم ابوالقاسم بیگناه ، غ.ذات علیان ، م . علایی ، ا. یغمایی ، چاپ دوم ، مشهد ، آستان قدس رضوی. و مشاهده کنید کهتا چه حد منابع انبوه در اولویت و قبل از شعر و ادبیات قرار دارند

با سلام
1. در مورد مساله کاربرد شعر در تاریخنگاری باز بر همان باور قبلی ام هستم. اگر هم برای شما غیر منتظره و قانع کننده نمی باشد می توانید به کتابهای روش تحقیق در تاریخ از جمله 4 جلدی روشهای پژوهش در تاریخ با این مشخصات مراجعه بفرمایید : ساماران ، شارل و دیگران : 1375 ، روشهای پژوهش در تاریخ ، مترجم ابوالقاسم بیگناه ، غ.ذات علیان ، م . علایی ، ا. یغمایی ، چاپ دوم ، مشهد ، آستان قدس رضوی. و مشاهده کنید کهتا چه حد منابع انبوه در اولویت و قبل از شعر و ادبیات قرار دارند
2. درباره افسانه برگرفته از تورات مبنی بر تقسیم بندی جهان بین پسران نوح اظهار نظر نفرمودید ؟! و بعضی موارد دیگر که مطرح نموده بودیم. و شما سکوت کردید. اگر قرار بر بحث علمی است باید جواب تمام اینها داده بشود و موضع گیری به عمل آید. واگرنه نه شما از این بحث طرفی می بندی نه ما.
3. اما درباره کتاب دده قورقود : درست است یکی از نسخه های این کتاب متعلق درسدن آلمان می باشد. اما تاریخی که بنده اشاره کردم در آخرین صفحه همین نسخه هست :«تمت 444». شما باید تمامی بررسی هایی که در مورد این کتاب به عمل آمده را مطالعه فرموده بعد نتیجه گیری کنید. جغرافیای کتاب دده قورقود محدود به ولایات شمالی آذربایجان همچون آران و شیروان و نیز صفحات غربی آذربایجان و شرق آناتولی است است. چون تماما از شهرها و قلعه های این مناطق یاد شده است. مثال آلاداغ ، الینجه قالاسی ، دره شام ، دربند ، گنجه و... که همگی متعلق به آذربایجان می باشد. بسیاری از محققان و زبان شناسان کتاب دده قورقود را هم از لحاظ زبانی از آثار زبان ترکی آذربایجانی و هم از لحاظ جغرافیایی متعلق به آذربایجان دانسته اند. از جمله اینها می توان به و.و. بارتولد ، و. ژیرمونسکی ، آ. کونونو ، م . ف کوپرولو ، اورهان شایق گوگیای ، محرم ارگین ، ح. آراسلی ، آ. دمیرچی زاده ، آ . سلطانلی ، م . طهماسب اشاره کرد . در مورد تاریخ نگارش این اثر دیدگاههای متعددی وجود دارد از جمله ص. علیاروف ، م. سیدوف ، ش . جمشیدوف ، ا .علی زاده ، ت . حاجیف زمان شکل گیری داستانهای آن را به پیش از قرن 6 ه.ق می رسانند. بعضی ها مانند ک. ولی یف ، ا. علی بی زاده و... با در نظر گرفتن ویژگی های زبان این اثر از قبیل کثرت لغات باستانی ، کاربرد کم لغات عربی و فارسی در مقایسه با دوره های بعدی آن را متعلق به پیش از اسلام و دست کم اوایل دوره اسلامی می دانند. تا به حال دو نسخه خطی این کتاب در شهرهای درسدن و واتیکان کشف شده است. به گفته محرم ارگین نسخه واتیکان از روی نسخه درسدن استنساخ شده است . اما حمید آراسلی این نظر را رد کرده و بر این عقیده است که هر دو نسخه از روی نسخه قدیمی که فعلا موجود نیست نوشته شده است. آنار رضا تدوین و کتابت کتاب دده قورقود را در پنج مرحله جمع بندی می کند که سه مرحله آن مراحل شفاهی و دو مرحله آن کتبی است. مرحله اول به دوران پیش از اسلام و پیش از دوره زندگی دده قورقود بر می گردد. مرحله دوم که دوره زندگی دده قورقود و تدوین داستانهای پیش از خود و افزودن حوادث عصر خویش به آن می باشد ، مصادف با صدر اسلام می باشد. مرحله سوم مرحله نقل سینه به سینه این داستانها توسط اخلاف دده قورقود(اوزانها) و دوره تدوین اغوزنامه هاست. مرحله چهارم یا مرحله اول دوره کتابت مقارن قرن 1 و 2 ه.ق می باشد . دراین مرحله رنگ و لعاب اسلامی به آن داده شده و داستانها به شکل مکتوب در می آید. در این دوره ای اشعار هجایی غلبه دارد و هنوز عروض رواج چندانی نیافته است. یقینا اولین دستنویس این اثر در این دوره صورت گرفته و نسخه های موجود از روی این دست نوشته استنساخ شده است. مرحله دوم کتابت مربوط به دورانی است که نسخه های فعلی(قرون 9 و10م/3 و4 ه.ق) نوشته شده است از دو صفحه اول و آخر کتاب می توان به تاریخ کتابت این اثر پی برد. در مقدمه آن چنین آمده است : « بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین ، رسول علیه السلام زماننه یقین بیات بویندن قورقوت اتا دیرلر بر ار قوپدی ... » ترجمه : ... مقارن دوره رسول اکرم(ص) مردی از ایل بیات بنام قورقوت آتا ظهور کرد ... . در آخر کتاب (نسخه درسدن) هم عبارت «تمت 444 » آمده است. یعنی کتابت آن در سال 444 ه.ق به اتمام رسید. با این حساب حداقل تاریخی که برای نگارش این کتاب می توان ذکر کرد نیمه اول قرن پنجم هجری است.
4. پروفسور زهتابی به هیچ وجه مدرک افتخاری نداشتند. بلکه ایشان دکترای تخصص زبان شناسی و زبان و ادبیات از باکو گرفته بودند و از حدود 1326/ 27 دقیق خاطرم نیست تا 1358 که مقیم باکو بوده اند در دانشگاههای آذربایجان شمالی و عراق زبان های ترکی قدیم و جدید را تدریس می کرده اند. همچنین مسلط به زبانهای روسی و فرانسوی و عربی بودند. عنوان پروفسوری ایشان هم متعلق به این دوران است. بنده جزئ معدود اشخاصی هستم که در کاربرد عنوان دکتر و مهندس و ... به شدت حساس هستم
5. اگر در مورد ترک بودن نظامی شک دارید ، استعمال ضرب المثلهای ترکی در اشعار وی ، خاقانی و قطران را چه تعبیر می کنید. درباره نظامی و زبان مادری وی اینقدر اطلاعات هست که متاسفانه من در اینجا نمی توان به همه آنها اشاره کنم. اگر موافق باشید بماند برای بعد از حل بقیه سوالات.
6. ما درباره سفینه تبریز و رساله روحی سکوت نکردیم. بلکه جوابی که دادیم شامل این دو می شد و اتفاقا نمونه اشعار تالشی متعلق به رساله روحی بود.
7. مساله دیگر اینکه ما در مورد بخث علمی رومی رومی یا زنگی زنگی می اندیشیم یا بحث نمی کنیم. اگر شروه به بخث کنیم باید جوایب تک تک سوالات را بگیرم و به تک تک سوالات طرف مقابل جواب بدهیم. شما هنوز مسائل قبلی را جواب نداده ، بحث های جدیدی مطرح می فرمایید. به هیچ وجه این طوری نمی توان بحث کرد. اگر طالب بحث جدی هستید ، سوالات کامنت قبلی را جواب بدهید بعد... . باور بفرمایید ما به زحمت وقت می کنیم جواب کامنتها را بنویسیم. بعد که گفته بودید علاقه با این نوع مسایل دارید. صرف علاقه و اطلاعات و مطالعه کافی نیست. متاسفانه در جامعه ممالک محروسه رشته هایی همچون تاریخ از حالت تخصصی درآمده و هر کسی در مورد آن اظهار نظر می کند. سو تفاهم نشود ، بلکه این واقعیت است که برای نوشتن تاریخ علمی باید در دانشگاه بصورت آکادمیک فلسف تاریخ ، روش تحقیق یاد گرفت. والا می شود بحث ما و شما درباره اهمیت شعر در تاریخ نگاری. یا لا اقل طرف باید آنقدر تجربه نظری و عملی در مورد این مساله داشته باشد تا بتواند آکادمیک بنویسد.
8. مساله دیگر اینکه ما غیر فارسها به لحاظ امنیتی آزادانه نمی توانیم درباره سوابق و تحصیلات خودمان بنویسیم یا حرف بزنیم. پس ما را از قضیه این تحصیلات و رشته و... معاف بدارید. بنابر این اگر علاقه مند به پیگیری بحث می باشید. ابتدا تکلیف سوالات کامنت قبلی را مشخص بفرمایید. در غیر این صورت کم بنویسید و منسجم تا ما هم از وقت اندکمان استفاده کرده و به صورت بهینه جواب شما را بدهیم.تمام.