Skip to main content

بعضی از خوانندگان شخصاً از

بعضی از خوانندگان شخصاً از
آ. ائلیار

بعضی از خوانندگان شخصاً از من خواسته اند که این نوشته را کمی روشن تر کنم. لازم است بگویم که نوشته مقاله سیاسی نیست. مقالات سیاسی مستقیم نوشته میشوند ولی نوشته های انتقادی ادبی «غیر مستقیم» و به صورت "عام" موضوعات را توضیح میدهند که تأثیرش درخواننده پایدارتر است.حتی اگرمسایل سیاسی نیز درآنها مطرح بشود. درمقاله«استیل غیر مستقیم» به کار برده شده است.تیپ آقای «فرصت طلب» عام و کلی ست.و در عین حال مشخصات خاص را نیز داراست. اینست که « خاص وعام» به آقای فرصت طلب هویت یک کاراکتر را میدهند. این شخصیت میتواند درخیلی جاها دیده شود.خواننده آزاد است که آقای فرصت طلب را خود با تجربه خویش انتخاب کند. تقریباً نظیر همان کاریست که زنده یاد صمد بهرنگی در « چوخ بختیار» انجام داده است. ولی نوشته بهرنگی بسیار غنی و زیباتر است.

همانطور که بهرنگی کارمندان چوخ بختیار را در محیط خود دیده و آن مطلب را نوشته بود، من نیر در پیرامون خود آدمهای فرصت طلب را دیده و صفات آنها را در این نوشته ترسیم کرده ام.
حالا بعضی ها براداران موحدی را شبیه این کاراکتر مشاهده میکنند مسئله خودشان است و ربطی به من ندارد.
بعضی ها هم به آدمهای دیگر اشاره میکنند باز مسئله خودشان است. در حقیقت « آقای فرصت طلب» چراغی ست که خواننده میتواند با آن بعضی اشخاص را در محیط دیده و شناخت نسبی حاصل کند. متأسفانه به علت کمبود وقت روی مطلب زیاد کار نشده است. ممکن است از نظر ادبی اشکالات زیادی در آن باشد. فقط خواستم این گونه تیپ را به خواننده معرفی کنم و در پی کیفیت ادبی مطلب نبودم.