Skip to main content

نظری از «حرکت آذربایجان»

نظری از «حرکت آذربایجان»
آ. ائلیار

نظری از «حرکت آذربایجان» منتشر شده در سایت قیرمز به زیر همین مقاله منتقل میشود که در قسمت دوم نوشته به آن خواهم پرداخت: « حرکت آذربایجان:آ.ائلیار که معرف حضور همگی‌ است بار دیگر در ایران گلوبال یرک مقاله نوشته است تحت عنوان
شعارهای انحرافی ناسیونالیسم موجود در جنبش حق طلبانه آذربایجان
این مقاله بسیار مهم است چون ئلیار یک آذربایجانی است و یک آذربایجانی که وقتی‌ مقاله او را می‌خوانیم، میبینیم که او می‌داند مشکلات آذربایجان چیست. ولی‌ با این وجود این شخص خود را در مقابل خواسته‌های به حق آذربایجان قرار میدهد که مهمترین آن استقلال گونیی آذربایجان از ایران است. آ.ائلیار می‌فرماید

شعارهای« رفراندوم» برای تعیین سرنوشت- «آذربایجان ایران نیست»- « تبریز،باکو، آنکارا...»*؛ « استقلال آذربایجان» ؛ « آذربایجان واحد »؛ « اتحاد دنیای ترک»؛ و غیره از شعار های انحرافی ناسیونالیسم موجود در جنبش برابر حقوقی آذربایجان است که مانندهای آنها در حرکت حق طلبانه دیگر ملیتها نیز دیده میشوند. شعار ها انحرافی هستند
من نمی‌دانم که چرا استقلال آذربایجان از ایران و در نهایت اتحاد آذربایجان که فقط و فقط میتواند توسط رفراندوم از مردم دو سوی آراز انجام شود یک شعار ارتجاعی است. آیا اتحاد دو آلمان ارتجاعی بود؟ اگر نبود چرا اتحاد دو آذربایجان ارتجاعی است؟ لازمه این اتحاد، استقلال گونیی آذربایجان از ایران است. کجای دنیا استقلال یک مستعمره ارتجاعی است؟ استقلال هند ارتجاعی بود؟
.ائلیار می‌فرماید
آذربایجان در ایران بخشی از چهارچوبه ایران است که با نیروهای نظامی تا دندان مسلح یک حکومت دیکتاتوری حفاظت می شود و در سازمان ملل هم آنرا به رسمیت میشناسند. در این «شرایط عینی» طرح شعار « آذربایجان جزیی از ایران نیست»؛ یک خیال پردازی محض است که هدفی جز ماجرا جویی ندارد.
دوست عزیز ما هم اینها را می‌دانیم. ما می‌دانیم که ایران تا دندان مسلح است. توپ دارد، تففنگ دارد، جنگنده دارد، بالگرد دارد، پهپاد دارد،همین روز هاست که بمب اتمی‌ هم به سازد. از همه مهمتر سازمان اطلاعاتی‌ دارد که ۳۰ هزار نفر مشغول جاسوسی برای آن هستند، ولی‌ ما اولین مستعمره نیستیم که با چنین قدرتی‌ مقابله می‌کنیم. روش ما برای به دست آوردن استقلال استفاده به حق از سازمان ملل می‌باشد. ما از سازمان ملل خواسته ایم که برای استقلال در گوننی آذربایجان رفراندوم شود؟ اگر شما دوست داری آذربایجان جزو ایران به ماند رای منفی‌ بدهید ولی‌ مقابل درخواست به حق ما نباشید. روش ما برای به دست آوردن استقلال استفاده از اختلاف موجود بین ایران و غرب می‌باشد. ما از آمریکا خواسته ایم که در مذاکراتش با ایران حقوق ملی‌ آذربایجانی های گونیی آذربایجان را مطرح کند. ما دنبال برخورد نظامی با ایران نیستیم چون در برخورد نظامی شکست می‌خوریم، ما دنبال برخورد از طریق مجامع بین المللی با ایران هستیم که ایران را بد نام تر از آن چیزی که امروز هست به کنیم.رفیق عزیز پان ایرانیست پوزیسیون و اپوزیسیون چنان خود را منفور کرده اند که حتا تاجیک‌های افغانستان و تاجیکستان نیز آنها ردّ می‌کنند و آنها را یک مشت راسیست اصلاح نه‌ شدنی می‌دانند.
.ائلیار می‌فرماید
از شعار های درست : « مدرسه به زبان مادری برای هرکس»؛ « دریاچه اورمو جان میدهد- مجلس به قتلش فرمان میدهد»؛ و مانند اینها ست.
همه اینها خواست مردم آذربایجان است ولی‌ امروز ثابت شده که پوزیسیون و اپوزیسیون اینها می‌شنید و به ریش ما می‌خندید. تا آن روزی که ما میخواستیم اختلافات خود را به طور مستقیم با ایران حل کنیم و حتا حاضر بودیم جزو ایران به مانیم اگر مدرسه ترکی‌، روزنامه ترکی‌ و رادیو تلوزیون ترکی‌ داشته باشیم، پان ایرانیست‌ها حتا هویت ما را ردّ میکردند، میگفتند شما ترک نیستی‌، آذری هستی‌. امروز که خواسته‌هایمان را به مجامع بین ال لمللی برده ایم تازه بعضی‌ از الیت فارس هویت ما را قبول میکنند. (ادامه در کامنت پایین)