Skip to main content

ایراد اقای شاملی به رفیق دنیز

ایراد اقای شاملی به رفیق دنیز
Anonymous

ایراد اقای شاملی به رفیق دنیز ایشچی از یک نقطه نظر صحیح است ، بدین معنا که اگر ایران را کشوری صرفا (بر لفظ صرفا تاکید میکنم )کثیر المله بدانیم ، به عبارتی دیگر ایران را مجموعه از اجزای قابل تفکیک ملی گوناگون فرض کنیم که در بین آنها عناصر خائن وآسیمیله شده نیز یافت میشوند ، مبنایی برای احزاب واحد سراسری وجود نخواهد داشت ،به این دلیل ساده که منافع سراسری کاملا به هم پیوسته ای وجود نخواهد داشت .بنابراین مثلا حزب کمونیست ملل کوناگون ساکن در ایران ، حداکثر میتوانند به صورت جبهه ای از احزاب باتشکیلات و رهبری و برنامه مجزا با هم همکاری کنند . روابط این احزاب حداکثر مشابه روابط احزاب متشکل در انترناسیونال سوم خواهد بود . ولی در عین حال اقای شاملی اشتباه میکند .

زیرا رشد سرمایه داری در ایران ، مرزهای ملل گوناگون ساکن این سرزمین را چنان درهم کوبیده است که بخش به اصطلاح اسیمیله ، خود تبدیل به اکثریت شده است . بنابر این در کنار ملت فارس و ترک و عرب و غیره ، ملتی بنام ملت ایران که حاصل کمرنگ شدن تفاوت های ملل گوناگون و تقویت نقاط اشتراک آنها ست ، پدید آمده است .خون الود و مرارت بار بودن این پروسه ، از واقعی بودن نتایج ان ، نمیکاهد از طرف دیگر حدت موقتی و گذرای نفاق و دشمنی بین این ملل نیز ، مصنوعی و دسیسه دولت مرکزی برای حفظ قدرت و نیز دول خارجی برای ساقط کردن دولت مرکزی است.البته در این میان نباید از پدیدار شدن سرمایه تجاری وابسته به سرمایه داری کشورهای همجوار نیز،غافل شد .از جمله ، ان بوتیک دارانی که یک پایشان در ترکیه است و پای دیگرشان درموطن اقای شاملی، تبریز، و منافعشان ایجاب میکند که در سرنای ملت ترک و نه حتی آذربایجان ، بدمند.
به عقیده من وظیفه سوسیال دموکراسی برخلاف نظر رفیقمان ، افشای این جریان و توهم زدایی از طبقه کارگر است ، نه امیدواری برای نزدیکی ایندو. زیرا تنها با ریزش پایگاه متوهم اجتماعی انها ، امکان جلوگیری از چرخش نهایی این جریان به شونیسم کامل وجود خواهد داشت .بدیهی است که در صورت امکانپذیری برقراری دولتی دموکراتیک در هر نقطه از ایران ، رای سوسیال دموکراسی به نفع جدایی کامل از دولت مرکزی غیر دموکرات خواهد بود . هرچه باشد تار مویی از خرس نیز غنیمت است .بگذار عاشقان کورش و داریوش در ماتم خود دق کنند . برزویه طبیب