Skip to main content

این عذر بدتراز گناهی ست که

این عذر بدتراز گناهی ست که
Anonymous

این عذر بدتراز گناهی ست که شاملی در پاسخ به حامد ایرانی آورده که از تناقض گوئی او ایراد گرفته بود.

ما در ایران چه ترک و چه فارس و چه عرب مفاهیم دولتstate و حکومت government را بجای یکدیگر بکار میبریم و این به تجربه تاریخی ما ازین مفاهیم و نیز به سرانجام نرسیدن جامعه مدنی در ایران بلطف حاکمان پهلوی برمیگردد. تنها در مدت کوتاهی پس از مشروطه این مفاهیم بدرستی و درجای خودشان بکار میرفت: دولت بمعنای کل نظام حاکم سیاسی شامل سه قوه و حکومت بعنوان قوه مجریه و کابینه ها. بیخ گوش ما در ترکیه نیز که جامعه مدنی در آن جا افتاده هنوز این تعبیر درست بکار میرود و از جمهوری ترکیه با عنوان دولت و از کابینه اردوغان با عنوان حکومتنام برده میشود. پس از کودتای رضاشاه استفاده از این دو مفهوم بجای یکدیگر باب شد چرا که اوحکومت را خاص خود میانگاشت، کاریکه محمدعلی شاه در استبداد صغیر برای آن کوشیده بود ملی موفق نشده بود. شعار شاه باید سلطنت بکند ونه حکومت نظر به همین امر داشت. واژه حاکمیت مفهوم مشخصی ندارد و میتواند شامل هریک از مفاهیم دولت و یا حکومت باشد مثل جاکمیت بوژوازی یا حاکمیت مسلمانان عرب بر ایران و غیره. اینکه شاملی بجای انتخاب از میان این تعابیر موجود خود دست به ابداع تعابیر جدید زده است که نشان از ناآگاهی سیاسی وی دارد و میدانیم که آدم جاهل تا چه حد میتواند مصرّ باشد و درکارش عناد کند. او دولتمداری را بجای state و حاکمیت را بجای government
بکار میبرد و لابد انتظار دارد به دولت آفریقای جنوبی بگوئیم دولتمداری آفریقای جنوبی. باید ازیشان پرسید شما باعتبار کدام تحصیلات اکادمیک و با تکیه به کدام دانش سیاسی اینهمه "من من" میکنید؟ شما چه اتوریته ای در زبان فارسی دارید که مفهوم و واژه می سازید. شما بعنوان یک نویسنده میتوانید از میان مفاهیمی که در زبان فارسی وجود دارد انتخاب کنید ولی اگرهرکسی که دست به قلم میبرد مفاهیم خود را بسازد دیگر کسی حرف دیگری را نخواهد فهمید و ما بدوران پیش از ایجاد دائره المعارف و دیکشنری در قرون وسطا بر خواهیم گشت که در آن هر نویسنده ای فرهنگ لغات خودش را داشت. برای اینکه درک درستی ازین مفاهیم سیاسی یا بقول شما ترم ها داشته باشید بهترست به دائره المعارف دهخدا یا فرهنگ معین رجوع کنید و نیز بشما پیشنهاد میکنم که نوشته مرا پیرامون "تعبیر ایرانی از دولت و حکومت" در لینک زیر بخوانید و دقت کنید که در بخش نظرات دوست و همنظر شما مهران بهارلی گفته های مرا تائید کرده ست:
http://www.akhbar-rooz.com/article.jsp?essayId=24016
این عذر بدتراز گناهی ست که شاملی در پاسخ به حامد ایرانی آورده که از تناقض گوئی او ایراد گرفته بود.
آخر مگر چیزی غیر از رفتار سیاسی یک تشکیلات سیاسی نشاندهده ماهیت سیاسی آنست؟ اگر دولتمداری ایران استعماری است و سازمان های سرتاسری درون این دولتمداری تعریف میشوند پس آنهمه جنگ و جدال سازمان چریک های فدائی خلق با رژیم شاه برای چه بود؟ برای تغییر دولتمداری ایران یا برای گرفتن حکم وزارت و یا صدارت برای جزنی و پویان و حمید اشرف؟ ظاهرا یونس شاملی دچار پارانویا و ایده فیکس آن شده که اینچنین داد از استعمار، استعمار داخلی سرداده ست ولی باید بپذیریم که با اشاعه این ایده فیکس در داخل جنبش های ملی سعی در کم رنگ کردن استعماران واقعی در خارج از ایران را دارد با پیروی از استاد اکادمیک اش علیرضا اصغرزاده که برای خوشآمدن نئوکان ها تئوری "" را ساخته و پرداخته ست. باش تا صبح دولتشان بدمد که هنوز آمریکا حمله نکرده ست!