Skip to main content

ادامه : آریا گرا هم میگوید «

ادامه : آریا گرا هم میگوید «
آ. ائلیار

ادامه : آریا گرا هم میگوید « بله آن شعار انحرافی ست». یا حتی رژیم هم همین حرف را میزند. اینجا هر کس از « زاویه » منافع، اعتقاد، دید علمی خود مسئله را « در ارتباط با خود» منفی میداند. این زاویه ها «برابر» نیستند. و خطاست که با توجه به «منفی» دانسته شدن موضوع آنها و آدمها را یکی بگیریم. چون چیزهای جداگانه ای هستند. «شعار رفراندم » وقتی درست و همخوان با استراتژی و تاکتیک است که شرایط عینی طرح آن وجود داشته باشد. شرایط در داخل و خارج مهیا باشد- زمان و لحظه - مکان- نیرو- جو دموکراتیک لازم- ضعف نیروی مخالف- و رهبری و تشکیلات و غیره فراهم باشد. در غیر این صورت دادن شعار بیجا- دور شدن از کارهای مبرم است. عملی که ما را از وظایف مبرم دور کند- انحراف از این دایره است. اگر چه شعار در چهار چوبه استراتژی تاکتیک نیز باشد. شعار های تاکتیکی و استراتژیک را لازم است در جای و مکان مشخص خود عنوان کنیم

در غیر اینصورت چیزهای نادرست و انحرافی از بوته تجربه در میایند. برای تشخیص لازم است سئوال کرد- تحقیق نمود- زوایا و منافع و دید و اعتقاد را در نظر گرفت و بعد با استدلال نظر داد. توجه به همه اینها کار راحتی نیست. اما ضروریست.
«بهتر نیست شما به جای ارائه لیستی از اتهامات برای فعالان ملی طرفدار حق تعیین سرنوشت (فاشیزم و نازیزم،.. ) صرفا با بیان اینکه فعلا این خواست؛ حق یا شعار را منطقی و به نفع ملت تورک آذربایجان ندانسته و لذا با آن مخالفید را مطرح نمایید؟» - بله اگر عمل من منطبق با سخن شما باشد حق با شماست و عمل من نادرست. اما من از « نظریه ناسیونالیسم» سخن گفته ام نه از فرد و افراد. اینکه «این نظریه میتواند به فاشیسم و نازیسم منتهی بشود»، اتهام به کسی یا کسانی نیست. به سیر تبدیل آن از ابتدا به انتها اشاره شده است. خواسته ام آغاز و انجام راه- در مد نظر یک فعال یا ناسیونالیست باشد. و راه درست را تفکیک حقوق از ناسیونالیسم نشان داده ام. اما اینکه چه نکات منفی در این مورد - فاشیسم و نازیسم- در ناسیونالیسم موجود هست - از دید من- در قسمت دوم خواهد آمد. و مطالبی را هم در مقالاتم آورده ام.