Skip to main content

بيانيه ۸۰ پارلمانتر از

بيانيه ۸۰ پارلمانتر از
Anonymous

بيانيه ۸۰ پارلمانتر از فراکسيونهای پارلمانی العراقيه و ائتلاف کردستان در محکوميت کشتار در اشرف............

80 پارلمانتر از فراکسيونهای پارلمانی العراقيه و ائتلاف کردستان عراق کشتار ساکنان کمپ اشرف به دست نيروهای حکومت عراق را محکوم کردند. پارلمانترها بر اصل حقوق بشر که قانون اساسی عراق آن را تضمين کرده است تأکيد و اعلام کردند با هزاران پارلمانتر در اروپا و آمريکا و کشورهای عربی همصدا می شوند تا توجهات را به وضعيت نگران کننده يی که بيش از سه هزار پناهنده ايرانی در اشرف و ليبرتی با آن مواجهند، جلب کنند.
روز دوشنبه بيست و چهار ساعت بعد از کشتار ساکنان کمپ اشرف، يک هيأت از يونامی به رياست جانشين نماينده دبيرکل سازمان ملل در عراق آقای جرجی باستين از کمپ اشرف بازديد کرد. در بيانيه يونامی در اين باره آمده است: «هيأت يونامی در داخل کمپ اشرف52 جسد را در يک سردخانه موقت مشاهده کرد. تمامی آنها آثار شليک گلوله داشتند که در اکثر موارد در سر و در قسمت بالايی بدن بود و تعدادی از آنها دستانشان بسته بود. ساکنان به هيأت اطلاع دادند که هفت تن هم چنان مفقود هستند. نماينده سازمان ملل انزجار خود را از کشتار وحشيانه ساکنان کمپ ابراز کرد و بر ناپايدار بودن شرايط، با توجه فقدان سطح امنيت مناسب در کمپ اشرف، تأکيد کرد».
گزارش يونامی به روشنی ثابت می کند که صبح روز يکشنبه اول سپتامبر 2013 يک کشتار در اين کمپ صورت گرفته و پناهندگان بی سلاح به طور وحشيانه به قتل رسيده اند که منافی همه اصول و مفاهيم انسانی است در حالی که قرار بود ساکنان تحت حفاظت سازمان ملل باشند که به ساکنان کمپ وعده داده بود که حفاظت آنها را تأمين می کند ولی نقش واقعی خود را در تأمين حفاظت آنها تأمين نکرد. همچنين دولت آمريکا در ازای خلع سلاح، به آنها قول حفاظتشان را داده بود و قول داده بود که آنها را به عنوان پناهنده در خاک عراق به شمار می آورد که نزد کميساريای عالی پناهندگان ثبت شده اند. لذا اين عمل ضدانسانی يک جنايت عليه بشريت است که بايد طبق قوانين بين المللی مورد حسابرسی قرار بگيرد.
جنايتی که عليه ساکنان اشرف صورت گرفته، پنجمين کشتار ساکنان است و اين جنايت چهره عراق را در جهان خراب کرده و ما برای تأمين سلامت اين پناهندگان در عراق خواستار موارد زير هستيم:
سازمان ملل متحد يک کميته تحقيق بين المللی برای تحقيق حول اين جنايت تشکيل دهد.
ايالات متحده و سازمان ملل بايد به تعهدات قانونی و اخلاقی خود نسبت به امنيت و سلامت اين پناهندگان ملتزم باشند و حفاظت و امنيت و حقوق آنها را که افراد حفاظت شده مشمول کنوانسيون 4 ژنو هستند. تضمين کنند.
سازمان ملل متحد بايد نقش واقعی خود را در حفاظت از کمپهای اشرف و ليبرتی ايفا کند چون آنها پناهندگان ثبت شده در کميساريای عالی پناهندگان هستند.
ايالات متحده آمريکا بايد به التزامات حفاظتی که در ازای تحويل گرفتن سلاحهايشان به آنها داده است، وفا کند.