Skip to main content

نخست باید بگویم که با کامنت

نخست باید بگویم که با کامنت
Anonymous

نخست باید بگویم که با کامنت گذار آذرباییجان درخصوص نظراتش موافقم و تنها باید بیافزایم، تشخیص وضعیت یک جامعه از طریق آماربدان معنی نیست که می توان تمام وقایع اجتماعی را پیش بینی کرد و علوم انسانی و اجتماعی برخلاف علوم مهندسی دقیق و قابل پیش بینی نیست.
اما کامنت گذار خزر، چنان که از لحن شان نیز ÷یداست گویا شش ماهه بدنیا آمده اند و نه نقش روسیه و ایران در وقایع منطقه برگ برنده را نشان می دهد و چنان پوتین در سال گذشته اذعان کرد، قرار گرفتن اش در پشت اسد منجر به از دست دادن بازار کشورهای عربی شد و هر دو کشور به خاطر سوریه هم بهار عربی را باخته اند (که حتی مقامات ایرانی شکست شان را در نشست هایش به وضوح بیان می کنند) و هم هنوز حتی سوریه را نیز به چنگ نیاورده اند...

چون بازی در سوریه هنوز تمام نشده است.
اما درخصوص عدم دخالت موثر آمریکا در وقایع بهار عربی، آن به هژمونی آگاهانه آمریکا در تمام سال های ابرقدرتی اش بر می گردد که بر اساس مدیریت مترکز نیست و استراتژیست هایش به خوبی آگاه اند که اگر می خواهند نقش رهبری را در جهان بازی کنند، بدون آن که به هیتلر و استالین بدل شوند، آن استراتژی ضروری است.
یادم نمی رود، دوست ماهیگری داشتیم که به برنامه های ماهیگیری شبکه ای از ماهواره بسیار علاقه مند بود و حرص می خورد که جرا رودخانه های فان کشورها آنقدر پر از ماهی های درشت است، اما رودخانه های ایران اخیر. همین سخنان اش هنوز تمام نشده بود که ماهیگیر، ماهی را به آب برگرداند و دوستمان با بهت گفت، نگاه کنید که این ماهی های درشت را به رودخانه بر می گردانند! دوست نکته سنج دیگرمان گفت، پس معلوم شد چرا رودخانه هایشان پر از ماهی است و مال ما نه.
حال حکایت همان دوست "خزر" ماست که توجه ندارد، نمایندگان کشورهایی را که دلقک خوانده، سال ها تجربه دموکراسی دارند و ما ایرانیان و جهان سومی ها هنوز نه و اگر قرار بود، آنان نیز به سخنان قهری و بکش و بگیر شما توجه کرده بودند، بی شک چون کشور شما اینک دیکتاتوری بودند.