Skip to main content

آقای قارتال ،

آقای قارتال ،
Anonymous

آقای قارتال ،
اما گفتن "زبان آذربایجانی" مطلقا غط است. زیرا آذربایجان اسم اتنیک نیست. اسم سرزمین است.
تمام تئوری آقای مهران بهاری و یونس شاملی و بقیه بر همین جمله کوتاه شما بنا‌ شده است که؛ "آذربایجان اسم سرزمین است". آقای شاملی و همفکرانشان تا بحال شاید صد‌ها بار این جمله تکرار کرده اند. ولی‌ هر کسی‌ که کوچکترین آشنایی با آذربایجان دارد می‌داند که، "آذربایجان" بجز اسم جغرافیایی، اسمِ یک قوم و یک فرهنگ و یک زبان، یک دولت ملی‌، یک موسیقی و ادبیات و تاریخ...(هم) می‌باشد. اگر اینها را می‌پذیرید پس لطفا این جملهِ "آذربایجان اسم جغرافیاست " را بیش از این تکرار نکنید. وگرنه اسمِ کدام کشور یا کدام منطقه اسم جغرافیایی نیست؟ یا چند ملت را سراغ دارید که بدون جغرافیا باشد. لطفا در نظر بگیرید که، جغرافیا بودن آذربایجان، دلیلی‌ بر ملت نبودن آن نیست!
می‌‌نویسید:


با ابراز تاسف بعضی پان ایرانیستها به زور هم که شده به "زبان ترکی آذربایجانی"، زبان آذری، و یا زبان "آذربایجانی" میگویند، که این غلط است.

. اگر منظورتان از پان ایرانیست‌ها تئوریسین‌های ایدئولوژی پان ایرانیسم است، آنوقت اشتباه می‌کنید. چرا که سید احمد کسروی‌ها هم تورکی بودنِ زبان امروزی ما را زیر سوال نبرده. این خود مردم جمهوری آذربایجان هستند که در یک رفراندوم سرتاسری زبان خود را "آذربایجان جا " و ملت خود "آذربایجانی" نامیدند.
می‌‌نویسید:
بدون ملل ترک، نه زبان ترکی مفهومی خواهد داشت، و نه جغرافیائی که
پس شما قبول می‌کنید در جهان "ملل تورک" وجود دارد، آنوقت بپذیرید که ملت آذربایجان هم یکی‌ از این ملل می‌باشد. موفق باشید