Skip to main content

حبيب ماكوى عزيز،

حبيب ماكوى عزيز،
یونس شاملی

حبيب ماكوى عزيز،
ادبيات و فرهنگ ترقيخوانه حكم ميكند كه هم مسئولانه رفتار كنيم و هم در نوشته و يا نقدمان از مفاهيم غيردوستانه استفاده نكنيم و نقد و بررسى را چنان انجام دهيم كه نه تنها شرايط مناسب را براى اين مقوله (نقد و بررسى) حفظ كنيم، بلكه تا آنجا كه ممكن است، از تبليغات منفى و تخريب اشخاص نيز دورى جوييم. مباحثات فكرى امر پايان ناپذير تمامى زمانهاست و وظيفه ما حفظ سلامتى اين فضاست. اين نقد شما هم حكايت از آن دارد كه نوشته هاى مرا نخوانده ايد ويا با دقت نخواده ايد و لذا ديدگاههايى را به من نسبت داده ايد كه كاملا نادرست است، براى نمونه فهم و تعريف من از آذربايجان ويا فهم و تعريف من از مفهوم "ترك" . از سوى ديگر و با اين زاويهء نگاه نادرست، مفاهيم تخريبى سنگينى را نيز متوجه من كرده ايد. ما در مباحثات فكريمان بايد كه احساسات و تبليغات را كنار بگذاريم و تنها تنها با تكيه بر

استدلال به ترويج انديشه ايى كه تصور ميكنيم درست است بپردازيم. اين نوع رفتار خصومت را از مباحثات فكرى دور ميكند و شرايط را براى تمرين دمكراسى براى تك تك مان و در عين حال براى جامعه ما فراهم مى آورد.

من اين كامنت را از هواپيما برايتان مينويسم. لذا بسط موضوع برايم در اينجا مقدور نيست. خوشحالم كه ضمن نقد پرسشى را با من در ميان گذاشته ايد. در اولين فرصت به مطالب نقد شما خواهم پرداخت و طى نوشته هاى كوتاهى به مسائل مطرح در آن پاسخ خواهم داد.