Skip to main content

کوه همان موش سابق را زاييد

کوه همان موش سابق را زاييد
Anonymous

کوه همان موش سابق را زاييد...........

در ميان سر و صداهای زياد باند رفسنجانی و تبليغ بی وقفهٴ او برای يک جام زهر تازه و پس چند روند جنگ شديد قدرت در رأس نظام ولايت و ناچاری خامنه ای به ارائهٴ طنز «نرمش قهرمانانه»، سرانجام کوه مذاکرات وزيران خارجه 5+1 با وزير خارجه رژيم، همان موش سابق را زاييد و رسانه ها حاصل اين مذاکرات در دو عبارت خلاصه کردند: «فضا خوب بود» و «برای ملاقات بعدی توافق کرديم».

وزير خارجه آمريکا آن روی ابراز خشنودی خانم اشتون و خودش را در يک عبارت پر معنی خلاصه کرد: «يک ديدار و تغيير لحن گرچه خوشايند است اما برای حل اين مشکل کافی نيست».

تلويزيون سی.ان.ان در تفسير خود گفت: «بگذاريد صادق باشيم. اينها حرف و حرف است. هيچ چيز مادی از آن بيرون نيامده است، جز اين که قرار است در 15 و 16اکتبر دوباره ملاقات کنند... اين گفتگوها از سال 2006 جريان داشته. قبل از اين گفتگوها هم در همين نقطه بوديم، هيچ نتيجه يی نداشته است».

حالا توپ با نيشخند خاصی در زمين رفسنجانی می چرخد. به همين دليل اين بار نوبت او است که بايد فکری به حال غر و لندهای ريزشيهای باندش بکند. البته او معمولاً در دجالگری کم نمی آورد، روز پنجشنبه حتی قبل از اين که نتايج رسمی مذاکرات 5+1 و رژيم اعلام شود، او به صحنه آمد تا با عبارت «نيويورک، آغاز دوباره عزت»، صورتش را پيش دلمردگان و مأيوس شدگان باندش سرخ نگه دارد. او که به بهانهٴ ديدار «جمع کثيری از اقشار مختلف مردم و يادگاران جنگ تحميلی» به صحنه آمده بود، مثل تسبيحی که هربار از جيبش در می آورد، همان ورد ثابت جام زهر امام را تکرار کرد و باز هم برگی رو از آرشيوش بيرون کشيد و گفت: «وقتی دو سه ماه بعد از پذيرش قطعنامه به محضر امام رسيدم ايشان به من گفتند امروز احساس می کنم که نوشيدن جام زهر چقدر برايم شيرين بود».

شايد رفسنجانی می خواهد به اين ترتيب به لب و لوچهٴ آويزان گردانندگان روزنامه های باندش سر و سامانی بدهد و بگويد فعلاً سه ماه صبر کنيد. همانها که با ناکام ماندن وعده هايشان برای چاپ عکس يک ملاقات تاريخی و گشايش سريع در مذاکرات اتمی بور و بی رمق شده اند. تأييد عملکرد روحانی توسط امام جمعهٴ نمره موقت خامنه ای در نمايش جمعه هم همين واقعيت را نشان می دهد. ابراز خشنودی خامنه ای از زبان نماينده اش که توانسته نتيجه بندبازی روحانی ميان باندها را به نفع و به نام خودش ثبت کند. اما آيا خامنه ای برنده اين صحنه بوده است؟ جواب منفی است، زيرا با توجه به شرايط موجود و حلقه تنگ شوندهٴ بحرانها بر گردن نظام ولايت، زمان به هيچ وجه به نفع رژيم نيست. واگشتی که خامنه ای در طرح توافق شده باندها برای سفر روحانی به
نيويورک ايجاد کرد، به جنگ قدرت در رأس نظام بيش از پيش دامن خواهد زد اين جنگ تا دور بعدی مذاکرات که قرار است در روز 23مهر در ژنو برگزار شود، هر چه بالا و بالاتر خواهد گرفت. شتاب فروپاشی درونی نظام روزبه روز بيشتر خواهد شد بنابراين خامنه ای مجبور است هرچه زودتر تصميم نهايی خودشان را بگيرد: جام زهر اتمی يا رفتن در مسير رويارويی با جامعه جهان و حذف و تصفيه و انقباض درونی.