Skip to main content

سوزان رايس: ايالات متحده رژيم

سوزان رايس: ايالات متحده رژيم
Anonymous

سوزان رايس: ايالات متحده رژيم ايران را با سلاح اتمی نخواهد پذيرفت

به گزارش سی.ان.ان27سپتامبر2013 (5مهر)، سوزان رايس مشاور امنيت ملی رئيس جمهور آمريکا درباره تماس تلفنی آخوند روحانی با باراک اوباما گفت: امروز که مقداری تعجب آور هم بود با ما تماس گرفتند که بگويند روحانی مايل است در مسير ترک آمريکا، با پرزيدنت اوباما تماس تلفنی داشته باشد و ما توانستيم اين تماس را محقق کنيم. و آنها تماس گرفتند تا از اين طريق گفتگويی سازنده طريق داشته باشند.
سی.ان.ان پرسيد اين تماس چه مدت بود؟ سوزان رايس پاسخ داد: حدود يک ربع بود که در واقع يک تماس مختصر و مفيد بود. اما برای اين که دو طرف پيام خود را برسانند کافی بود.
سوزان رايس مشاور امنيت ملی اوباما اضافه کرد: اگر چه هر دو نفر در اين تماس متعهد شدند به طور سازنده مسير ديپلوماتيک را جستجو کنند، ولی از نظر رئيس جمهورآمريکا همان گونه که در طی سالها گفته است؛ ايالات متحده رژيم ايران با سلاح اتمی را نخواهد پذيرفت اما سياست مرجح ما اين است که اين مسأله از طريق راههای ديپلوماتيک حل و فصل شود. البته الآن جامعه بين المللی متحد است و تحريمها و فشار اقتصادی هم بوده و با روی کارآمدن روحانی، حالا فرصتی برای ماست که پيشنهاد اين توافق ديپلوماتيک را امتحان کنيم.
ما در ابتدای اين هفته اشاره کرده بوديم که آماده بوديم يک برخورد غيررسمی وقتی پرزيدنت اوباما در مجمع عمومی بود با پرزيدنت روحانی وجود داشته باشد. در آن زمان، ايرانيها اشاره کردند که کمی موردش برايشان پيچيده است بنابراين اين برخوردی پيش نيامد.
اما امروز که کمی تعجب آور هم بود با ما تماس گرفتند که بگويند پرزيدنت روحانی مايل است در مسير ترک آمريکا، با پرزيدنت اوباما تماس تلفنی داشته باشد و ما توانستيم اين تماس را محقق کنيم و آنها تماس گرفتند که گفتگوی سازنده يی از اين طريق داشتند.
س - اين تماس چه مدت بود؟
رايس - حدود يک ربع بود که در واقع يک تماس مختصر و مفيد بود. اما برای اين که دو طرف پيام خود را برسانند کافی بود.
گرچه هر دو رهبر، متعهد شدند که بطوری سازنده مسير ديپلوماتيک را جستجو کنند. رئيس جمهور همان گونه که سالهاست اين را گفته ايالات متحده ايرانی با سلاح اتمی را نخواهد پذيرفت اما سياست مرجح ما اين است که اين مسأله از طريق راههای ديپلوماتيک حل و فصل شود
البته الآن جامعه بين المللی متحد است و تحريمها و فشار اقتصادی هم بوده و انتخاب پرزيدنت روحانی پيش آمده و حالا فرصتی جلوی روی ماست که پيشنهاد اين توافق ديپلوماتيک را امتحان کنيم.