Skip to main content

به جناب اقای یوسف اذربایجان و

به جناب اقای یوسف اذربایجان و
Anonymous

به جناب اقای یوسف اذربایجان و سایر دوستانی اذری که نظر دادند می گویم ان فضایی که شما در رابطه با مردم ایران از قومیت های مختلف ترسیم می کنید که همراه است با کینه نژادی ؛ ملی ؛ جدایی طلبی و ... مطابق با مشاهدات من حقیقت ندارد . من منکر وجود دیدگاه جدایی طلبانه در پاره ای از اذری ها نیستم . به نظر می رسد این دیدگاه بیشتر در خارج ایران طرفدار دارد . ضمن انکه ما متاسفانه اماری علمی در این رابطه از مردم ایران نداریم . لذا انچه گفتم مشاهدات من بودند که منطبق با واقعیات بود و دیدگاه های شما ها را تایید نمی کند . حرف من در رابطه با جنبش های ملی این است : جنبش زنان برای برابری حقوق و جنبش های صنفی کارگران و ... وحدت و یکدلی می افریند بین ادمیان ؛ اگر عامل تفرق زبانی را به ان تحمیل کنیم انگاه ان جنبش را از هم می گسلیم و یا تضعیف می کنیم و این کاری بود که خانم ژاله تبریزی در مقاله اش

مرتکب شد . ضمنا نژاد را نمی توان به اراده و میل خود تعییر داد . اگر اذری ها نمی توانند به زبان خود اموزش ببیند گناه مرده عادی به قول شما فارس نیست . در دوره قاجار و رضا شاه پهلوی که اصالت اذری داشتند این حکومت بود که مانع شد نه مردم عادی فارس .
اینکه ما به سمت جهانی شدن حرکت می کنیم حرکت اساسی و ضرورت تاریخی است و هیچ نیرویی قادر به جلوگیری ان نیست . مخالفان ان هم اگر حرکت هایی می کنند دست و پا زدن های اخر شان و امری بیهوده است که دیر یا زود خاموش می شود .
این که من اذری ها را ایرانی می دانم بدان سبب است که تاریخ این را می گوید نه تمایل من و شما و هم چنین گفتم شما چشم بادامی و زرد پوست نیستید ؛ لذا به خطا خود را ترک می دانید مثل موارد تاریخی دیگری که ملت هایی زبان شان در نتیجه تهاجم اقوام بیگانه تغییر کرد. شما زبانتان در نتیجه حمله قومی از اسیای میانه که حقیقتا ترک و زرد پوست بودند تغییر یافت . این که شما اصرار دارید این حقیقت عریان تاریخی را نپذیرید بسیار عجیب است . شاید نژاد پرستید و فکر می کنید اگر ترک نباشید از ارزش انسانی شما چیزی کاسته می شود ؟ اما من نژاد پرست نیستم ؛ ترکمن های ایران واقعا ترک هستند و من خیلی هم دوستشان دارم و ان ها را هم وطن خود می دانم . این را حق شان می دانم چنان چه بخواهند به زبان خودشان درس بخوانند . من جدایی طلبی را به نفع هیچکدام از دو طرف نمی دانم . عمده اذری هایی که از انها سوال کردم مخالف جدایی بودند .