Skip to main content

«اجماع» در ميان دود استتار

«اجماع» در ميان دود استتار
Anonymous

«اجماع» در ميان دود استتار
وضعيت متناقضی که امروز در درون رژيم ولايت فقيه می گذرد، به عنوان نمودی از بن بستهای عميق و همهٴ جانبه، مورد توجه رسانه ها و کارشناسان قرار گرفته است.

مثلاً روزنامه الشرق الاوسط اخيراً نوشته است: «علا ئم در هم ريخته و متناقضی که از تهران ديده می شود، دو چهرهٴ (رژيم) ايران امروز را منعکس می سازد».

منظور دو باند در حال جنگ نظام است که هر يک در چهره يی شناخته می شوند. خامنه ای و رفسنجانی. اين روزنامه با اشاره به عمق تناقض يا شکافی که از رأس تا عمق رژيم را فراگرفته افزوده است: «آنها به طور جمعی در پی معامله ای هستند تا فشارهای اقتصادی، که به واسطه سياست اتمی اين رژيم متراکم و فشرده شده را، کاهش دهند». اما به رغم اشتراک کامل در هدف، به شدت درگير جنگ با يکديگر هم هستند. مفسران اين را يک وضعيت متناقض که ناشی از بحرانهای رژيم است ارزيابی می کنند.

درست مثل همين تفسير در رسانه های حکومتی هم ديده می شود. مثلاً در حالی که کيهان، ارگان خامنه ای هم چنان به حملات عليه باند رفسنجانی بر سر مذاکرات ژنو ادامه می دهد و آن را به دادن امتيازهای کلان بدون گرفتن حتی وعدهٴ نسية يک امتياز متهم می کند، بهار رونامه نزديک به باند رفسنجانی خطاب به پاسدار شريعتمداری می نويسد: «نويسنده مطلب بهتر از هر کسی می داند که در کشور هيچ کسی نمی تواند بدون اجماعی که مورد تأييد رهبری باشد طرحی را برای مهم ترين پرونده کشور در عرصه بين المللی روی ميز طرف مقابل بگذارد».

اين روزنامه حکومتی، به اين ترتيب به صورت کاملاً آشکار و بی پرده تأييد می کند که خامنه ای به طور کامل و ريز به ريز در جريان طرح ارائه شده در گفتگوهای اتمی ژنو هست. بهار و ساير روزنامه های وابسته به باند رفسنجانی آنگاه با دفاع علنی و پر آب و تاب از ضرورت ارائهٴ طرح، تأکيد می کنند که در غيراين صورت وخامت اوضاع اقتصادی و اجتماعی، خطر بزرگی را که در سر راه رژيم قرار دارد، به سمت وضعيت انفجاری خواهد برد. مهره ها و رسانه های باند رفسنجانی در اين نظر و هشدار، گردانندهٴ مجلس ارتجاع را نيز همراه خود دارند. پاسدار لاريجانی امروز از روی صندلی رياست مجلس ارتجاع گفت: «امروز آن قدر کشور از نظر اقتصادی و ديپلوماتيک مشکلات دارد که اگر همه اراده ها به اين امور معطوف شود ممکن است بتوان مشکلات معيشتی مردم را سامان داد».

می گويد مشکلات معيشتی که در کنار ساير عوامل جامعه را به سمت انفجار پيش می برد، با تمرکز روی اقدامات ديپلوماتيک می تواند حل شود. منظور از اقدامات ديپلوماتيک هم در اين ايام چيزی جز مذاکرات اتمی نيست. رئيس مجلس ارتجاع در همراهی با باند رفسنجانی يک گام هم بيشتر برمی دارد و خطاب به سردمداران باند خامنه ای می گويد: اکنون «زمان نظريه پردازيهای بی پايه و جريان سازيهای رسانه يی که حاصلی جز تنش ندارد، نيست».

به اين ترتيب روشن می شود که طرحی که توسط رسانه های باند خامنه ای به خاطر امتياز کلان دادن و معادلش را نگرفتن، کوتاه آمدن و زانو زدن در مقابل «حريف» توصيف می شود، همان طرحی است که همهٴ سردمداران نظام ولايت از جمله شخص خامنه ای آن را مورد تأييد قرار داده و بر سر آن به «اجماع» رسيده اند.

اما چرا هم چنان دود و دم مهره ها و رسانه های باند خامنه ای ادامه دارد؟ برای اين که اگر نباشد، شدت ريزش بدنهٴ نظام و خروج و عصيان آنها عليه ولی فقيه طلسم شکسته چنان خواهد بود که خامنه ای را توان مهار آن نخواهد بود.