Skip to main content

به آقای.... …..Yenilikخارج از

به آقای.... …..Yenilikخارج از
ناصر کرمی

به آقای.... …..Yenilikخارج از شوخی... .یک دوستی که در دانشگاه شهر هانوفر آلمان درس میخواند تعریف کرد که در کلاس درسشان یک دانشجوی تُرک تبار هم بود. رشتهء مورد بحث فیزیک بوده و موضوع کلاس درس پرتاب موشک و راکت به فضا و سیارات بوده، از قضا دانشجوی تُرک بلند میشود و پیشنهادی را مطرح میکند، این پیشنهاد آنقدر غیر واقعی و یا خارج از واقعیّت بود که استاد آلمانی از شگفتی در جا میزند، و پس از سکوتی معنی دار، رو به دانشجوی تُرک میگوید، طبق همین نظریه های مانند شماست که کشور ترکیه اینهمه موشک و راکت و ماهوارهای پیشرفته به فضا پرتاب کرده است، حال قضیه شماست، که در خیال خود در مورد پیشرفت ترکیه اینهمه ماهواره و موشک به فضا پرتاب میکنید. ..

. تنها 13% از درآمد سرانهء ترکیه مربوط به تکتولوژی و صنعتی، بقیه همه خدماتی و کشاورزی است. اگر علی خامنه ای و عربستان سعودی، گروههای رادیکال اسلامی سرمایه های خود را از ترکیه بیرون بکشند، اقتصاد ترکیه در کمترین زمان فلج خواهد شد. اقتصاد ترکیه مدیون علی خامنه ای است. ترکیه همزمان فرمانبر آمریکا و اتحادیهء اروپا هست و در مقابل خدمتگزاری امتیاز و پول میگیرد. آلمان به ترکیه قول داده است که اگر اسلامی بماند و مأموریّتهای لازم را انجام دهد کمکهای سرشاری به ترکیه میکند، که چنین هست. اقتصاد ترکیه مدیون آلمان است که این بحث طولانی و تاریخی است.
مردمان تُرک تبار ترکیه، چون تاریخی ندارند، هنوز در جستجوی یک هویّت هستند، عثمانیان با بر افراشتن پرچم اسلام بیش از 500 سال تلاش کردند، هویتّی کسب کنند، با شکست مواجه شد، کمال آتاتورک تلاش کردند که هویتّی بر اساس ناسیونالیسم تُرکی به سرزمین آسیای کوچک ( ترکیه امروز ب) دهد با شکست مواجه شد، حال شما میخواهید با سرمایه های ملّی بوسیلهءِ علی خامنه ای دزدیده شدهءِ ایرانیان، با کمکهای عربستان، القاعده، و داعش، به ترکیه یک هویّت و " ملّت صنعتی" بدهید !. مایه شرم ملّت تُرک است که اکنون حکومت ترکیه در کنار داعش ایستاده است و مرزهای خود را بر روی ملّت کُرد بسته است، از سویی آن قسمت از مرزهای ترکیه که در کنترل داعش هست آنرا باز گذاشته که تنها راهی باشد که مردم کُرد از آن بگذرند، تا در دام داعش گرفتار آیند. و آنها را به رگبار ببندند. پول دُزدی و دست آورد، و پول بدست آوردن از راه قداره بندی و قلدری و رایزنی و نامردی، تمدن و فرهنگ و ارزش اجتماعی نمی آورد. تمدن و فرهنگ و اندیشهء نیک و دمکراتیک پایه های اصلی هر ملّت سازی است، لیبرال دمکراسی پایه های هر شکوفایی اقتصادی است، ترکیه حرفی برای گفتن ندارد و باید بیاموزد، تنها ملّت کُرد ایرانی تبار هست که میتواند دمکراسی را در ترکیه جایگزین کند.