Skip to main content

همه انسانها در روی زمین از یک

همه انسانها در روی زمین از یک
آ. ائلیار

همه انسانها در روی زمین از یک ریشه اند و چیزی به نام نژاد و جود ندارد. تفاوتهای ظاهری افراد ریشه در محیط جغرافیایی و شرایط زیست آنان دارد. نه «ابر انسانی» هست و نه می توان آن را ساخت. همه این چیزها بیهوده گویی های راسیستی ست. ادبیات در شعر و نثر، عرصه بازتاب هنری درد و آرزو ها ، غم و شادی، و تلاش و مبارزه ی انسان در راستای بهزیستی ست. عرصه «اعتراض هنری»ست. نه «سکوت». اما ادبیات زبان فارسی در این تلاش هنری یا مداح شاهان و قدرتمندان بوده و یا انعکاس درد را «فارسی» کرده است؛ بجای «بشری» نمودن. ادبیات فارسی «ذات ادبیات را نفی کرده» و از اینرو نیز ادبیات نیست. چرا که دموکراتیک نیست

. در هیچ شعری، در هیچ داستانی از این نویسندگان نامدار زبان فارسی نمی توانی مطلبی پیدا کنی که «تبعیض فرهنگی»، این کشتارگاه روحی و حتی گاهی جسمی میلیونها انسان، که بیشترین مردم ایران را تشکیل میدهند ، بازتاب داده شده باشد. این زبان زبان خود بین است و دگر نبین. و از این رو نیز نویسندگانش خود به نوعی تبعیض گر اند.
و همراه تبعیض گران بوده اند. و با تبعیض گری لاس زده اند. ادبیات زبان فارسی را عمیقاً بررسی نموده و از تاریخ آن آگاهی کافی دارم . براساس این پژوهش علیه این ادبیات و نویسندگانش اعلان «جرم» میکنم. و میگویم که شما و ادبیات تان «مجرم» اید. شما «به جای اعتراض سکوت» کرده اید. و با سکوت و عدم اعتراض خود با تبعیض گری همراهی نموده اید . حتی در یک برگ از این ادبیات نمی توان «اعتراض هنری» در مورد «تبعیض فرهنگی» مشاهده کرد. بله، از «هنر متعهد» سخن میگویم. از هنر متعهد به «اعتراض» علیه ستم. و دفاع از «انسان دوستی و آزادی». و دفاع از «ذات دموکراتیک ادبیات». شما و ادبیات تان نه متعرض بوده اید و نه «انسان دوست». و نه دموکراتیک. آفریده های شما براین پایه ادبیات به معنی درست کلمه ادبیات نیست. چرا درسطح جهانی، ادبیات جهانی توجهی به ادبیات فارسی ندارد و آنرا قابل طرح نمیداند. دولت آبادی و شاملو و نادر و نادرپور و مانندهایشان می توانند در صف « نوبل» منتظر بمانند، اما در جهان ادبیات به جوانب «عموم بشری و اعتراض» ، و بازتاب هنری آنها، توجه میشود و شما از این زاویه مردودید که هیچ حتی مجرم اید. این ادبیات با این ویژگی هرگز نمی تواند در ردیف ادبیات عموم بشری قرار بگیرد.