Skip to main content

برخی دوستان عزیز لطف کرده اند

برخی دوستان عزیز لطف کرده اند
آ. ائلیار

برخی دوستان عزیز لطف کرده اند از مدل مورد نظرشان برای ایران صحبت نموده اند. این یک قدم پیشرفت است در بحث. میتوان اشتراکات را دید و تفاوت ها را. و بحث را در مسیر هر چه نزدیک تر شدن به هم پیش برد. همانطور که نوشته ام نظر و مدل هرکس محترم است. تنها روی نکات مشترک و خود راحلها میتوان تبادل اندیشه نمود. 1- دوستان جنگ و ایجاد تنفر و دشمنی را درست نمی دانند. منهم با این روش و کار موافقم.2- اگر مردمی خود بخواهند جدا شوند نباید انها را با تانک و توپ به هر بهانه ای چه با نام الله و چه با نام وطن -به خاک و خون کشید. منهم این را درست و متمدنانه میدانم.3- راحل مشکلات سیاسی تنها صحبت است. 4-
نیروی نظامی که مثل داعش در پی قتل عام مردم باشد دفاع از حق حیات خود اولین وظیفه است. 5-بله منهم دموکراسی مستقیم را کاراتر میدانم.6- در کل راه حل ایران را نظام غیر متمرکز از جمله فدرالیسم تصور میکنم.

7- بیشتر دوستان «هویت تأکید» جدایی را راحل میدانند. نظرشان است. میتوان در مورد عملی بودن یا نبودن-سود و زیان آن بحث کرد. 8-اما تامین حقوق برابر اقتصادی-سیاسی-فرهنگی را لازم و حق میدانم که باید تأمین شود. 9- «جنگ و تنفر» وقتی زاده میشود که «حقوق» نفی شود. دوستی وقتی پدید میاید که «حقوق برابر»مورد قبول و رعایت قرار گیرد. وقتی ما حقوق برابر را قبول کنیم و زندگی مشترک را به انتخاب آزادانه خود مردم بگذاریم دیگر جایی برای نفرت و جنگ باقی نمی ماند. و این تنها راه ایجاد دوستی بین مردمان ایران است. مطمئنم با این راه دموکراتیک و مدرن و متمدنانه ما بر همه دشواریها در جامعه خود پیروز میشویم و میتوانیم با هم و در اتحاد ناگسستنی در صلح و دوستی به آبادی ایران بپردازیم. 10- من، هم استقلال مردمان ایران را توصیه میکنم و هم استقلال افراد را. نگاهم تنها به آذربایجان نیست بل کل مردمان ایران و یک یک افراد کشور را در نظر دارم.برایم خوشی و سعادت همگان مطرح است.11- صحیح نمیدانم که به نام وطن یا دین حقوق برابر سه گانه نفی شود. این کار بسیار خطرناک و خون بار است که به زیان همگان است.12- سیاست هایی که بهر نامی بکوشند حقوق برابر مردمان ایران را نفی کنند غلط است و ضروری ست که در مقابل این سیاست ها روشنگری کرد.13- تاریخ و فرهنگ و زبان هر مردمی برای خودش محترم است. بهتر است دشواریها را از راههای درست اش حل کنیم. 14- سیاست ایجاد نفرت و تحقیر و دشمنی بین فارس و ترک را بسیار خطرناک و غیر انسانی میدانم و به زیان همه. در تمام این موضوعات جداگانه مطلب نوشته ام.که میتوان مراجعه کرد.