Skip to main content

آقای peerooz؛

آقای peerooz؛
اقبال اقبالی

آقای peerooz؛
لائیسیته و سکولاریسم با سیاست جدائی دین از حکومت؛ بستر واقعی آزادی وجدان، عقیده، مذهب را فراهم می کند. بدون تفکیک دین و حکومت نمی توان از رفع تبعیض در جامعه ای با پلورالیسم مذهبی، دینی، اعتقادی، فرهنگی و سیاسی سخن گفت.
در منشور حقوق بشر ماده ی 2 بدرستی آمده است: "هر کس می تواند بی هيچ گونه تمايزی ، به ويژه از حيث نژاد ، رنگ ، جنس ، زبان ، دين ، عقيده ی سياسی يا هر عقيده ی ديگر ، و همچنين منشاء ملی يا اجتماعی ، ثروت ، ولادت يا هر وضعيت ديگر ، از تمام حقوق و همه ی آزادی های ذکر شده در اين اعلاميه بهره مند گردد." یک حکومت دینی نمی تواند نسبت به ادیان، اندیشه ها و باورهای مردم بیطرف باشد، همانگونه که تجربه حکومت کلیسا در اروپا و اسلامگرایان در ایران و ... نشان داده است.

در ضمن این حق ایرانیان است که بتوانند پس از 1400 سال در یک انتخابات آزاد و دمکراتیک رای شان را در اینباره که می خواهند دین رسمی داشته باشند یا نه را به کرسی بنشانند.
در پایان آقای نوری علاء بصراحت گفته است:
"ما وقتی بگوییم که حکومت سکولاریسم، یعنی حکومت غیر مذهبی و غیر ایدئولوژیکی که ملتزم به اعلامیه [جهانی] حقوق بشر هست، معنایش ا ین است که تعرضی به دین و آیین و مذهب کسی نمی‌کند. و چتری را فراهم می‌کند که به استناد اعلامیه حقوق بشر، در زیر آن همه عقاید می‌توانند زندگی کنند، و به عنوان یک داور حضور دارد و نمی‌گذارد به هم تعرض کند."
https://khodnevis.org/article/45228#.VA20C_l_te8