Skip to main content

با توجه به اینکه اغلب حملات

با توجه به اینکه اغلب حملات
کیانوش توکلی

نوشته زير از علي فر إستي بنظرم جالب است او مي نويسد :"برخی نظریه پردازان ریشه احساسات ضد آمریکایی در خاورمیانه را به انقلاب ایران و سپس ماجرای گرونگانگیری سفارت آمریکا نسبت می دهند ولی برخی دیگر ریشه آنرا در حمایت بی قید و شرط آمریکا از سیاستهای تجاوزگرانه و ضد انسانی حکومت اسرائیل ارزیابی می کنند.

با توجه به اینکه اغلب حملات تروریستی کنونی علیه آمریکا چه در داخل و چه در خارج از خاک آمریکا توسط افراطیون سنی مذهب انجام می گیرد که بیشرشان اتباع کشورهای عربی؛ افریقایی و اتباع کشورهای پاکستان و افغانستان هستند؛ فرضیه اول را باطل میکند.
این درک هم اکنون به کاخ سفید رسیده و اوباما اخیرا اعلام کرد که «ایران برای ممالک عربی خطری نیست. خطر در افراط گرایی اسلامی است». متاسفانه این نگاه هنوز در جامعه آمریکا و در بین نمایندگان مردم این کشور در کنگره نهادینه نشده است و شاهد نوعی سردرگمی در فهم ریشه بحران کنونی هستیم.
علت این سردرگمی به دو لابی قدرتمند در آمریکا مربوط می شود: لابی اسرائیل و لابی عربستان سعودی. اگرچه لابی عربستان سعودی کم سر و صدا تر از لابی اسرائیل عمل میکند ولی هزینه ای که آنها در آمریکا برای تامین منافع خود خرج میکنند بیش از لابی اسرائیل است. وجه مشترک این دو لابی ایران ستیزی و پر رنگ کردن نقش ایران در ترویج افراط گرایی است . متاسفانه برخی محافل افراطی در ایران با شعارهای توخالی خود بهانه خوبی برای اینگونه تبلیغات منفی بدست می دهند. نشان دادن چهره ای خشن و ضد آمریکایی از ایران و از اسلام به ضرر منافع ملی کشور است و ایرانیان مقیم آمریکا هم از آن متضرر می شوند.

واقعیت اینست که نظریات افراط گرایانه از اسلام هم اکنون در عربستان ساخته و پرداخته شده و با دلارهای نقتی در کشورهای مسلمان و در بین مسلمانان مهاجر در کشورهای غیر مسلمان ترویج می شوند. محافل سیاسی و اطلاعاتی آمریکا به این واقعیت آشنا هستند ولی قدرت بیان علنی آنرا ندارند. اوباما در میانه این دوسیاست گرفتار شده است و سیاست جدید او در مقابله با داعش نمودی از این سردرگمی است.