Skip to main content

در دوران ماقبل جمهوری! اسلامی

در دوران ماقبل جمهوری! اسلامی
peerooz

در دوران ماقبل جمهوری! اسلامی هر شب جمعه حضرات راشد و فلسفی با موعظه خود خلق را به مقصد جمهوری! اسلامی هدایت میکردند. خداوند هرچه خاک آنهاست به طول عمر جناب نوری عل ا بیفزاید که هر جمعه موعظه ایشان با سرعت برق اینترنتی به اکناف دنیا میرسد. پاراگراف های زیر قسمتی از فرمایشات ایشان در هفته اخیر است: " ... 3. می گويند حرف زدن از سکولاريسم يعنی مخالفت با مذهب مردم. می گوئی آن سکولاريسمی که شما می گوئيد يک مکتب فلسفی است، منکر عالم غيب و خدا و غيره، اما آن سکولاريسمی که ما می گوئيم يک انديشهء سياسی است بر مبنای جدا کردن قانون اساسی و حکومت و نهادهای دولتی از شرايع همهء مذاهب و، در عين حال، برقرار ساختن آزادی عقيده از هر نوع، چه دينی چه ضد دينی. هاج و واج نگاه تان می کنند و پس از ندکی تأمل دست به دامن دانشمند مجلس شان می شوند. [ مشکل چهارتا شد].
4. دانشمند می گويد اصلاً سکولاريسم را بايد

فراموش کرد. همان دموکراسی کافی است؛ دموکراسی که نبايد صفت سکولار بخودش بگيرد؛ اين خود يک عمل ضد دموکراتيک است. می پرسی: مگر دموکراسی بدون قانون اساسی سکولار هم می تواند وجود داشته باشد؟ و مگر شاهد وجود ادعاهائی مبنی بر اينکه دموکراسی انواع دارد نبوده ايد؟ آيا نام دموکراسی بورژوائی و دموکراسی شورائی و دموکراسی دينی را نشنيده ايد؟ چرا آنها مجازند با اين صفات دموکراسی را کج و معوج کنند و ما حق نداريم گوهر سکولار مفهوم دموکراسی را از دل آن بيرون کشيم و در جلوی آن بنشانيم تا اهل مذاهب و مکاتب (ايدئولوژی ها) نتوانند آن را تصرف کنند؟ دانشمند هم می گويد: اين بحث ها را فعلاً کنار بگذاريد تا تفرقه ايجاد نشود. ما داريم همه را با هم متحد می کنيم و در اين ميانه سخن شما نغمه ای ناساز و بی اندام و تفرقه بر انگيز است. [ اکنون سوال اینست که آیا دموکراسی بدون سکولاریسم و یا سکولاریسم بدون دمکراسی و یا هردو و یا نه هردو راه نجات مملکت است ]

5. می پرسی: امر می فرمائيد که از سکولاريسم و فدراليسم و مليت و خودگردانی حرفی نزنيم؛ اما نمی فرمائيد که برنامه و مانيفست و تز خود شما چيست. دسته جمعی می خندند و شانه بالا می اندازند که «اين پرسش دخالت در امر والائی است که ديگران آن را بر عهده گرفته اند. شما هم وقت ما را نگيريد. ...."". [ اینهمه بالا و پایین پریدیم که منشور جهانی حقوق بشر است - خیر, گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله ماست - آنچه البته بجایی نرسد فریاد است.].