Skip to main content

آقای پرچی زاده فکر ميکنم اين

آقای پرچی زاده فکر ميکنم اين
Anonymous

آقای پرچی زاده فکر ميکنم اين خبر که همين امروز انتشار يافته جواب خوبی برای شما و هم کيشانتان باشد
آذربایجان شرقی رتبه 23 را در نرخ باسوادی دارد!
Cümə, 18.09.2014 08:12
بیش از 9 دهه سیاست های نژادپرستانه از سوی حاکمیت های پهلوی و اسلامی سبب گردیده است تا آذربایجان جنوبی که زمانی پیشتاز آموزش و پرورش مدرن بود، اکنون پیشتاز در نرخ بیسوادی باشد. بر اساس آماری که مقامات محلی اعلام کرده اند، آذربایجان شرقی به عنوان توسعه یافته ترین استان آذربایجان جنوبی رتبه 23 را در بین استان های مختلف جغرافیای موسوم به ایران به خود اختصاص داده است. این امر که بدون شک پایه گذار عقب ماندگی هر چه بیشتر آذربایجان جنوبی طی سال های آتی خواهد بود، تنها در سایه رویکرد نژادپرستانه فارس محوری روی داده که حق تحصیل به زبان مادری را از ملل غیر فارس سلب نموده است.

در بسیاری از اسناد حقوق بشری که به زبان مادری اشاره رفته است، حق آموزش به زبان مادری و یادگیری آن به عنوان یک حق اولیه، اساسی و انسانی مورد تاکید قرار گرفته است. این حق ابتدایی در اعلاميه ي جهاني حقوق بشر، ميثاق‌ بين‌المللي‌ حقوق‌ مدني‌ و سياسي‌، کنوانسيون عدم تبعيض در آموزش و پرورش، كنوانسيون‌ حقوق‌ كودك‌، كنوانسيون‌ بين‌المللي‌ رفع‌ هر نوع‌ تبعيض‌ نژادي‌، اعلامیۀ حقوق افراد متعلق به اقلیت‌های ملی یا قومی، مذهبی و زبانی، اعلامیه جهانی حقوق زبانی، منشور زبان مادری، و ... به عنوان یکی از اصول اساسی بیان گشته است. این در حالی است که رژیم اسلامی ایران علی رغم قبول و امضای بسیاری از کنوانسیون های فوق، از عمل به آنها سر باز می زند.

اما رژیم اسلامی ایران با نقض این حق ابتدایی میزان بالای نژادپرستی افراطی خود را به جهانیان نشان داده است. نتیجه اقدامات راسیستی رژیم اسلامی ایران، میزان بالای نرخ بیوادی در آذربایجان جنوبی بوده است.

بر این اساس مدیرکل آموزش وپرورش آذربایجان شرقی گفته که این استان در حوزه باسوادی دارای رتبه بیست و سوم کشور بوده که این زنگ هشداری برای مسئولان نظام آموزشی استان است.

جعفر پاشایی در گردهمایی مدیران منطقه شبستر اظهار داشت: باسوادی مبنای توسعه بوده و سواد بیشتر برابر با فقر کمتر و توسعه بهتر است و در این میان رتبه استان در بین 30 استان در حوزه باسوادی، 23 بوده که این امر زنگ هشداری برای این استان به شمار می رود تا مسئولان آموزشی جدی تر از گذشته در این خصوص گام بردارند.

وی ادامه داد: مدیران مناطق باید توجه به هنر را سرلوحه برنامه های خود قرار دهند و ما باید از نهضت کمیت به سوی نهضت کیفیت حرکت کنیم، مدیران باید مدارس را آرایش آموزشی بدهند تا دانش آموزان علاوه بر یادگیری از معلملن، از محیط آموزشی خود نیز یاد بگیرند.

پیشتر و در روز دوشنبه 8 اردیبهشت ماه نیز مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی، با تاکید بر لزوم توجه به امر ریشه کنی بی‌سوادی با ارائه آماری تاسف بار در این باره گفته بود: " 185 هزار بی سواد مطلق 10 تا 49 ساله در استان وجود دارد که ریشه کنی این موضوع همکاری ملی را می‌طلبد."

جعفر پاشایی در جمع خبرنگاران ادامه داده بود: "در زمینه ریشه کنی بی سوادی از تراز کشوری عقب هستیم که برای رسیدن به نقطه مطلوب باید بی‌سوادی در کودکان زیر 10 سال ریشه کن شود."