Skip to main content

آقای اقبالی درست است که در

آقای اقبالی درست است که در
Anonymous

آقای اقبالی درست است که در فرهنگ دهخدا این را نوشته است. این اصطلاح پس از حمله ترکان در 1000 به ایران مصطلح شد. و یادآور حمله ترکها است. از این اصطلاحات بسیار است. آیا باید هر اصطلاحی را که زمانی رایج بوده باز هم استفاده کرد؟ آیا وقت آن نرسیده که روشنفکران ایرانی سعی بکنند که چنین اصطلاحاتی را که امروزه، برای قسمتی از مردم امروزین ایران بعنوان توهین تلقی می شوند، از میان بردارند و استفاده نکنند؟ آیا نباید هنگام استفاده از لغات و اصطلاحاتی که به بخشی از مردم صفات ناجوری را نسبت می دهند، کمی به معنای آن فکر کنیم و از استفاده از آنها بپرهیزیم؟ حرف من درست همینجاست که روشنفکرانی مانند شما با استناد به فرهنگ دهخدا و معین و... به راحتی تمام به هموطنان خود توهین می کنند و آن را با لغت نامه توجیه می کنند. بیایید قبل از اینکه به اصلاح قانون اساسی یا تدوین یک قانون اساسی جدید فکر کنیم، اول خودمان را

و تفکر خودمان را اصلاح کنیم. قانون اساسی جدیدی که با این نوع تفکر نوشته شود، می تواند دمکراتیک باشد. من فکر می کنم که این قانون اساسی را اگر به هزار لایه دمکراسی بپیچانیم، باز هم تبعیض و نابرابری و توهین از آن بیرون خواهد آمد.
شما خیلی راحت از اصطلاح ترکتازی استفاده و آن را توجیه می کنید که در فلان لغتنامه وجود دارد. آیا لحظه ای فکر می کنید که این اصطلاح توهینی است به مردم ترک امروزین ایران؟ آیا شما مشخصه ترکها را غارت و چپاول می دانید؟ اگر بله، خوب باز هم استفاده کنید ولی اگر نه، با لحظه ای تامل در می یابید که نباید از چنین اصطلاحاتی استفاده کنید.