Skip to main content

این «ادبیات فارسی -چه سیاسی و

این «ادبیات فارسی -چه سیاسی و
آ. ائلیار

این «ادبیات فارسی -چه سیاسی و چه ادبی» به کدام جامعه تعلق دارد؟ به جامعه ی «انگلیسی زبان»؟ یا «فرانسوی زبان»؟ یا به «جامعه ی فارسی زبان»؟ نام این ادبیات را من نمیدانم، شما ، «تبریزی»، بگویید چیست؟ در دانشگاه شاه و شیخ «ادبیات فارسی» تحصیل میکنند یا «ادبیات ایرانی» ؟ آن استادان دانشگاهها که تاریخ ادبیات نوشته اند و تدریس میکنند «ادبیات ترکی» کار میکنندیا فارسی؟ و نام کتاب دستور زبانشان فارسی ست یا ترکی؟ ا ستعمال «جامعه ی فارسی زبان» نشانه ی «ناسیونالیسم -راسیسم »است ،اما به کارگیری «کدام حقوق؟» و زیر سئوال بردن حقوق فرهنگی مردمان گوناگون ایران ، و انکار « سیاست یکسان سازی» و کشف "آتش" و «سوزاندن ایده های مخالف»، که مقدمه ی «انسان سوزی و کتاب سوزی و فرهنگ سوزی» ست، و در 21 آذر با قتل عام مردم انجام داده اید، «نشانه ی ناسیونالیسم فارسی» و راسیسم نیست، بل «نشانه ی «جهان وطنی» ست،بله؟!

با مارک «ناسیونالیسم و پان» به دیگر اندیشان و ماست مالی « ادامه دهندگان راه سمکایی ها» و «حزب پان ایرانیست ها» و «آریا»گرا ها، «تمامیت ارضی طلبان نفی کننده حقوق دیگران» ، عین «دنیا وطنی» ست، بلی؟!
ماست مالی «سیاست 80 ساله ی "یکسان سازی" ، نفی "حقوق بشر"، با ادعای «دنیا وطن» بودن، «ناسیونال-وطنی» نیست ،
اما، «فدرالیسم» خواهی، «برابری حقوقی» خواهی ، ناسیونالیسم است ، بله؟! در زیر کاسه ی «دنیا وطنی»، «ایران ناسیونال -وطنی» را مخفی کردن ، «انترناسیونالیسم» است ، نه «انترن ناسیونالیسم»؟ حال شما خوب است؟ در اروپا که «کشورها»مستقل هستند و از «سیستم فدرال» استفاده میکنند بین شان«دیوارچین» هست؟ با ادعا از قول رفع تبعیض گران که سیستم فدرال دیواردارد، استقلال دیوار دارد، خودتان را گول میزنید یا دیگران را؟ استقلال دیوار ندارد اما تجاوز به حقوق دیگران دیوار چین دارد.مثل اروپا. ناسیونالیسم ایده است -من یا هرکس دیگر - در داشتن ایده آزادیم. در سیاست ورزی هم آزادیم. شما «حق سوزاندن» هیچ ایده ای را ندارید. فقط حق دارید «نقد و نظرتان» را بیان کنید.کشف آتش را لازم است فراموش کنید، و نفی حقوق دیگران را. لازم است به قانون برابری حقوقی تمکین کنید. زبان ترکی آذربایجان، فرهنگ آن ، برابر است با دیگر فرهنگها و ضروریست از رسمیت و حقوق و امکانات و حمایت برابر نیز برخوردار شود. دوران تسلط یک زبان و فرهنگ برجامعه ی ایران به پایان رسیده است. تلاش ارتجاعی مدافعان تبعیض خود فریبی ست.